MÅL = däckad hund!

Check 😉 .

Idag var det så dags för första lydnadspasset i hetta, nåja hetta kanske är att ta i men rejält varmt var det i alla fall. Sting höll ihop bra, väldigt bra! Han gick skitdåligt på apporten men det tar vi tag i snart 🙂 . Jag läste ett gammalt blogginlägg från Fanny Gott om tävlingsträning när man är själv som jag tyckte var jättebra! Så idag gjorde vi första passet med det. Ingång på plan och ”ja” jag är redo samt lite starter efter ja. Varierade belöningen mellan ingång, ja, start på linförighet och under en kortare linförighet. Det gick så bra. Kommer fortsätta att använda mig av dessa tips. Fick även till några riktigt fina framförgåenden. Han är lite högerstyrd, men idag petade vi i att komma långt utan att ta ner nosen och vi kom nog 15 steg i alla fall 🙂 . Jättenöjd!

Efter den finfina lydnaden åkte jag ut till Smitingen för en gemensam promenad med andra. Innan det la jag ett 200 meter (tror jag 😉 ) långt spår med två vinklar a la appell. La även en pinne i mitten förutom slutpinnen. Jag skulle se om han klarade det efter så mycket händelser. Elaka matte 😉 .

Men sicken lite stjärna han är, han tog spåret bra men vek av och tappade. Några sekunder senare kom han på det och vek tillbaka och tog upp det igen och då sög han det. Första vinkeln tog han klockrent! Spårade fint och hittade pinnen, han markerar genom att titta på mig än men under belöningen plockar han det. Måste ta tag i den träningen. Tog upp spåret igen och tog andra vinkeln nästan lika fint! Tappade efter några meter efter vinkeln och under mycket frustande letade han sig fram till spåret igen och markerade slutet. Alltså goshunden! Så nöjd med honom! Att han frustade så kanske beror på lite trötthet, han har aldrig blåst ut så tydligt och så mycket förut.

Sen var det dags att åka hem och schamponera tassen och nu är han faktiskt rätt så trött 🙂 .

2 tankar om “MÅL = däckad hund!

  1. Härligt, härligt, härligt att det gick så bra med både lydnadsträningen och spåret! Ni är ju så duktiga! 😀 Förstår att han blev trött!

Lämna en kommentar