Agilitykurs

Blev inte så långt blogguppehåll, men det kommer nog och går gissar jag.

Igår var vi hos veterinären, i söndags såg jag att Sting åter igen hade blivit riktigt röd och även fått en liten knöl i tassen. Jag var trött på jojjandet, ena dagen fin och jag har hopp och nästa tillbaka på ruta ett. Självklart var tassen relativt fin igår men jag åkte ändå. Veterinären gullade och gullade med Sting (”Jag kommer ihåg dig som valp, då var du så blyg men nuuuu är du så gosig”. ”Du är så söt/vacker så jag tror jag döööööör” 🙂 ). Sting har fotsvamp men inte furunkulos tack och lov! Han har fått salva och i några dagar ska jag bada honom i ett schampoo som ska få verka lite (perfekt möjlighet för gos i hela tio minuter i ett sträck – Sting älskade det 😉 ).

I måndags var vi på första tillfället på en agilitykurs. Det är en handlingskurs som jag började gå med Kiwi men som jag fick sluta efter andra gången då hon fick ont i ryggen. Det är bara hopphinder och cirkelarbete:

* Tre raka, man lär hunden ta det sista på egen låda (inga skålar med godis här inte 😉 ) och tar sen näst sista och sista osv.
* Två bredvid varandra i början helt ihop och senare med avstånd. Man gör en snurr innan och hunden ska sen ta det själv och med mitt ljubel ta det andra 😉 .
* tre hinder, två som ovan, intill varandra och en stående ut (solfjädern). När hunden har vänt och tar det andra hindret kommer ljublet och sista hindret mot belöningen ska vara som en dans (är det tänkt 😉 ).
* Cirlekarbete. Hund på både höger och vänster sida, springades i en cirkel i galopp.

Sting var jätteduktig. Jag har bara kört några spontana hopp med honom innan. Snurren som vi gör innan hindret ger en tydlig signal att när matte ställer upp så är det rakt ut och hitta linjen som gäller. Tydliga regler ger fina resultat och Sting gjorde alla övningar jättebra för att vara första gången. Han arbetade självständigt och litade på att det han gjorde var rätt. Supertoken 🙂 . Cirkelarbetet gick även det jättebra! Högervarv räknade jag inte med annat då det är som ff för honom men i vänstervarv (då han är på min högra sida) räknade både jag och instruktören med att hans kulle tjuva bakom mig åtminstone någon gång men tji fick vi. Han galopperade så fint så 🙂 . Det kommer, det är jag övertygad om men vi fick ju till fina pass då.

Ikväll ska jag träna lydnad blandat med dessa övningar och sen bär det iväg till havet för en promenad som klubben ordnar (genom mig och en vän). Då ska jag passa på att lägga ett spår, det var ett tag sedan. Sen har jag nog en klubbad hund 😉 .

One thought on “Agilitykurs

  1. Hoppas fotsvampen ger med sig nu då! Skönt att det inte är furunkulos!
    Vad roligt med agilitykurs, låter som en riktigt bra en, och kul att Sting är så duktig! Men du har ju tränat honom så bra så det är klart han är duktig! Jag vill också träna agility!

Kommentera

