Signalkontroll

Jag har alltid haft lite svårt med signalkontroll. Jag tror att många av oss som klickertränar men som inte är jätteduktiga på det än har problem med denna del av träningen. Det blir hafsigt, hunden erbjuder tusen beteenden mellan kommandon och blir frustrerad. Matte blir frustrerad och så är den tråkiga träningen ett faktum. Eller jag kanske är ensam?

Jag råkade i alla fall titta på några av mina sparade bokmärken här om dagen och hittade ett blogginlägg som Fanny Gott gjorde 2008 om detta fina ämne. Jag har läst den förut, men nu plötsligt kunde jag använda mig av det hon sa. Jag satte igång nästa dag.

Jag har valt att filma de första försöken, mest för mig för att se hur vi kommer framåt med de ändringarna jag gjort men jag tänkte att det kanske var fler som ville se misstag och framsteg. Det jag inte riktigt vet är om jag gör rätt när jag väntar ut honom då han erbjuder nytt beteende eller om jag ska fela. Det verkar ju funka att vänta ut och i slutet så blir han inte frustrerad av det.

4 thoughts on “Signalkontroll

  1. TACK!
    Precis vad jag behövde se. 🙂
    Jag har ju aldrig fått till mitt Fri men det kan man ju få lite gratis här. Kul att se hur han går framåt.
    Ace började frusta lite igår och det har han inte gjort innan så det var ju bra att Sting också gör det emellanåt. 🙂

Kommentera

