Observatör på lekutvecklingskurs

Förra helgen var jag observatör på en lekutvecklingskurs för Siv Svendsen. Jag har gått tävlingslydnadskurs för henne när Sting var ung och den gav mig verkligen jättemycket! Lekutvecklingskursen var till stora delar en upprepning av grunderna hon gick igenom då men det var inte helt fel för då kunde jag koncentrera mig på andra detaljer.

Den absolut viktigaste aha för mig var träning av ingång på plan. Hennes tanke att det man gör ofta sitter i ryggraden. Träna spontan kontakt in på plan varje träningspass. Jag har alltid tränat speciellt på ingång på plan, då och då. Självklart är det mycket smidigare och lättare både för hunden och mig att träna det varje gång. Roligare dessutom.

Fick flera tips om leksaker som kanske kan vara roliga. Bland annat en stor, mjuk kong som kan fungera som leksak men som samtidigt förbereder dem för tungapporten. Att jag inte ska vara ”rädd” för små leksaker utan skaffa tröja som kan gömma dem. Såg genomgående att hundarna älskade de stora leksakerna.

Jag har förut kallat in och gjort om ifall Sting inte gått fram till target. Detta hade gett oss problem, nu säger jag så klart men då tänkte jag inte på att jag själv tränade fram problemet. Lite nytt tänk kring det att vänta ut mer när de lärt sig target.

Fick lite nytt tänk i hur jag ska fela utan att hunden går ner sig. Reta med godis eller leksak så hunden taggar till lite. Detta vet jag att hon gick igenom på tävlingslydnadskursen men min hjärna kopplade inte då.

Lite om träning mellan moment. Hur man kan träna det. Göra en liten övning eller leka lite och sen gå och belöna spontan kontakt. Jag har ju gjort så men krävt mycket mer direkt så det var ju aldrig roligt. En annan sak jag ska tänka på är att belöna transporten ända fram till det jag ska köra sen för att inte få dötid emellan och kanske en hund som inte behåller rätta känslan.

En riktigt rolig sak att se henne träna på var att låsa blicken på rätt sak. Lära dem att låsa blicken. Till exempel när det är många saker på plan så de inte väljer fel kon exempelvis. Då kan jag även lära  att runda konen med leksaker runt om och senare apporter inför apportering med dirrigering.

Det var en väldigt rolig kurs och i efterhand skulle jag anmält mig med Doris, grannens boxer för det hade nog gett mig mer men gjort är gjort.

Kommentera

