Vad bär framtiden med sig

IMG_20160506_150602

Det var tänkt att vi skulle skaffa hund igen 2018. Det passade bäst så med tanke på jobbet. För mig som inte har varit utan hund sen jag var fyra annat än ett år 2006-2007 kändes detta som en hel evighet. Men så fick jag reda på att samma kennel som jag hade visat intresse för valp 2018 kommer att para en tik även 2017 på vintern (kanske redan 2016 beroende på löp) vilket passar jättebra i tid! Så nu har jag fått ja på att köpa en hanvalp av den kullen. Jag är så glad! Samtidigt skiträdd för detta kommer att bli en helt annan hund än Sting. Tryck som heter duga räknar de med. Men så kul! Jag kan detta och det är dags att jag börjar tro på mig själv som hundtränare. Ett sent nyårslöfte kanske?

Så nu ska bara de små detaljerna som att det ska bli valpar och dessutom minst en hane slå igenom… 😉 . Men ni kan väl hålla tummarna?

Ras? Kelpie så klart! Finns inget annat i tankarna ens en gång 🙂 .

Jag har lika stora planer denna valp som jag hade för Sting. Vi siktar på SM (bruks först och främst). Så tiden fram tills valpen kommer ska jag fylla med läsning och funderingar över hur jag vill lägga upp min träning. Jag läser Från valp till stjärna (väldigt bra bok) och skriver ner tankar. Jag älskar att planera och fundera så detta är ett jätteroligt tidsfördriv på kvällarna (nörd – självklart 🙂 ). Det första som står i min anteckningsbok är att jag ska se hunden som individ! Detta är så viktigt och något som jag mycket lätt missar. Förra hunden speglar av sig. Det var samma när jag köpte Sting och hade Kiwi färskt i minnet. Man tränar på sånt som den förra hunden hade problem med utan att se att detta kanske inte är något att träna så mycket på med denna hunden. Detta är något jag ska tänka på! Det är inte en ny Sting jag får. Vilket är bra, det blir en helt annan typ av hund tror jag.

Denna gången vet jag vad jag vill med min träning på ett mer konkret sätt. Nu vet jag vad som väntar även i de högre klasserna vilket jag inte visste då jag skaffade Sting. Med honom tränade jag ettan/appellen först och med min kunskapsbank på de svåra momenten så insåg jag efter ett tag att grundträningen brast när vi kom dit och träningen blev onödigt svår. Det blev lite mycket ominlärning och det är svårare och tråkigare än nyinlärning. Denna gång ska grundträningen planeras mer för eliten och träningen av momenten i eliten tas först. Många saker, typ alla 🙂 , i ettan kommer ju ändå på köpet. Jag tror att detta kommer att göra min träning lättare och roligare rakt igenom. I skogsarbetet vet jag nu hur jag ska börja spårträningen och hur jag kan träna in pinnarna på ett roligt sätt. Så klart kommer mycket att ändras när valpen kommer fysiskt och det som funkade med Sting kanske inte alls funkar med denna, men Sting lärde mig och utvecklade mig som tränare/hundägare på så många sätt – evigt tacksam för det. Min älskade pojke så mycket roligt vi haft.

Det ska bli så kul att få fylla sin fritid med rolig träning och lek, promenader och umgänge med en bästa vän igen. Johan längtar nästan lika mycket som jag. Vi vill ha hund i vårt liv.

Tills dess hjälper jag min granne och vän med hennes boxer. Jag varken kan eller vill hålla mig ifrån hundträningen. Vi spårar och kör uppletande någon till några dagar i veckan. Jätteroligt och de utvecklas så fint. Ytterligare ett sätt för mig att utvecklas också!

Kommentera

