Beslutet är rätt

Jag har fått flera meddelanden med beklaganden om att det blivit som det blivit. Detta uppskattas jättemycket. Även många frågor så klart. Jag kan inte svara på alla men jag tänkte ändå skriva ner mina funderingar och vad veterinären har sagt.

Först vill jag bara säga att anledningen till att denna veterinär hittade så mycket och de andra inget alls är dels på grund av att han nu inte har ont i musklerna, det finns inga smärtsamma områden kvar som lurar veterinärerna att tro något annat. Men sen det faktum att han har mer erfarenhet och kunskap. Han iakttog Sting på ett annat sätt än de andra. Han hade redan upptäckt ledbandet/musklerna i frambenen efter några minuter i rummet. Han hade sett att Sting inte hade så bra gång då vi gick i korridoren. När han hörde vad jag berättade gick han rakt på de områdena han trodde det var och prickade rätt.

Nu skriver jag så som jag har uppfattat saken av min veterinär.

Vi börjar med tassarna fram och frakturen på sesambenet. Stings fraktur kan vilas bort, men han har så ont nu trots vila att jag inte tror att det är möjligt. Då borde vi rimligtvis ha sett resultat av bättring efter de här månaderna. Veterinären har inte god statistik på operation av detta. Andra säger att deras hund blev bra. Jo så är det ju, vissa blir bra men långt ifrån alla tydligen.

Ryggen sen. Efter samtalet med min veterinär idag kan det konstateras att Sting har diskbråck. Eftersom jag har haft en hund förut med samma diagnos känner jag igen symptomen. Han slickar sig ofta mot området och kan snappa bakåt ibland. Veterinären sa att Sting är lite stel i musklerna bak men det var inte muskler som ömmade på den platsen. Han kan dock inte säga om den är opererbar eller inte eller hur stor den är. Veterinären är för övrigt expert på mjukdelar, alltså muskler, ligament och liknande.

Patellan. Trots normal till god vinkling bak så har Sting fått detta. Stings lårben har en större vinkel ut från kroppen än andra hundar. Det i sig orsakar inte patellan. Denna lutning gör att det blir påfrestning på skenbenet (ingen aning om det heter det på hundar), alltså det nedre benet för det vill vara rakt under kroppen. Veterinären visade denna lutning, samt att lårbenets nedre del har böjt sig in mot skenbenet (för att få denna raka nedre del) på röntgenbilderna. Dessutom var biten med knät roterat utåt på höger sida. Som jag förstod det så är detta orsaken till att han har patellan. Han är inte omusklad eller på annat sätt i sånt skick så att detta går över senare. Ortopeden Ole hade också tittat på bilderna och sagt att det krävs operation för att det ska bli bra. Veterinären sa dock att lutningen på lårbenet inte behöver innebära att hunden får patella. Även om det syns markant skillnad på Sting nu och innan besöket då han var utan smärtlindring så ser jag nu när jag vet vart jag ska titta att han inte går bra med höger bak. Han är stelare och liksom drar benet med sig innan han går upp i trav. Något tjolahoppskutt har han också tagit för att rätta till då det gjort ont.

Frambenen så. Det är ju här det stora problemet är. Hans ledband och muskler är uttöjda och det rejält. Detta kräver som jag har skrivit en operation för att han ska bli smärtfri. Efter samtalet med veterinären idag sa han att vi visst kan lindra allt med smärtlindring, stödbandage och så vidare men han och ortopeden var överens om att detta bara är en tillfällig lösning och endast om Sting fortsätter att vara i vila. Jag har ju oroat mig för att jag ska ha gjort något för att orsaka detta men veterinären tror inte att det är så. Eftersom han har samma, stora lutning på båda benen men inte ont i båda tror han att Sting från start har varit mjuk i handloven. Att ett mycket mindre hopp än normalt, då det krävs ganska höga fall, kan ha orsakat att han har fått ont. Detta var oerhört skönt för mig att få reda på.

Så klart är detta inte rolig information att få för min uppfödare. Jag vill betona att Fia på kennel Vickulas är en duktig uppfödare och kan sin sak. Men ibland blir det fel och Sting hade, som veterinären uttryckte sig, väldigt otur när spermien träffade ägget. Han fick helt enkelt allt.

I övrigt så är det stor skillnad på Sting nu och när han inte hade smärtlindring, så de tabletterna hjälper tack och lov. Men inte tillräckligt. Det syns i ögonen att han har ont. En vän till mig var på besök som inte sett Sting på månader. Hon kände inte igen honom sa hon. Efter en promenad med honom sa hon att den spralliga, glada hunden var borta. Inne hoppade han inte på henne som han brukar utan var mycket försiktigare i hans sätt att hälsa. Detta är alltså en hund som avgudar min vän. Helt sjukt vad han brukar bete sig när hon kommer.

Fortfarande är Sting otroligt glad och hälsar intensivt när jag kommer hem. Han vill mer än kroppen kan. Han vill springa och försöker även om vi då stoppar honom. Imorgon är jag hemma och ska ta hand om oss. Vi ska spåra och busa lite.

På fredag klockan 11 kommer Sting att få somna in.

5 thoughts on “Beslutet är rätt

Kommentera

