Veterinärdags

På torsdag ska vi till veterinären. Det gick över, men kom tillbaka igen. Som jag sa till henne jag pratade med så är det så svårt att veta hur man ska göra med motion och träning när man inte vet vad det är. Fick inga direkta riktlinjer från veterinären i januari heller. Vila tills jag inte ser symptom typ.

Är det överansträngning? Har väldigt svårt att tro det eftersom han är och har varit i vila i över ett år (stackars hund) mot förr.

Är det bara tassarna? Har väldigt svårt att tro det med då han ena stunden kan ta sats och flyga upp (Försök få en kelpie att resa sig långsamt – det går fan inte *sliter mitt hår*) och inte reagera alls till att försöka krypa under bordet, eller sträcka ut bakbenen då han blir kliad på låren och pipa till direkt. Eller då han bet i en leksak, helt stilla i övrigt och jag petade honom i revbenen och han skrek till.

Han vill inte gärna stå på bakbenen och lyfter ibland på höger FRAMtass. Veterinären fick reaktion på VÄNSTER fram- och baktass och en mindre reaktion på ryggen. Inte så konstigt att hon jag pratade med idag sa ”vilket mysterium”.

Jag har dåligt samvete över att jag inte åkt in tidigare. Samtidigt så har allt gått så fort över. Han skriker och haltar en dag. Visar absolut inget nästa dag. Så var det i somras. Åk in med det och din veterinär undrar om du bara har tråkigt eller är väldigt rik. Alla hundar kan ha ont någonstans, liksom vi människor, utan att det behöver vara något som inte går över själv. Efter sommarens kanske tre reaktioner med veckor emellan gick en hel höst. Så kom det tillbaka.

Jag hoppas så att det är enkelt fixat. Låt det inte vara fel på ryggen. Jag vill inte ha en till rygghund!

4 thoughts on “Veterinärdags

  1. Skrev i din logg på FB, men delar mina tankar även här.
    Tror inte att det är något som är ”lätt fixat” om det återkommer. Men kanske detta kan hjälpa?

    Har en del funderingar – speciellt efter att ännu en gång varit till Annika Falkenberg med Orka. Synd att ni inte har en Annika där uppe 😉 Frågade henne för ett tag sedan och hon är nog ensam om att göra OMT på hund. Hon är sjukgymnast – på humansidan – i grunden, vilket är ett STORT plus!
    Om en hund gör sej illa nånstans – sträckning tex. så kommer den att snedbelasta sej. Alla hundar gör det. Får man inte bort det sneda, så blir hunden för alltid lite sned.
    Tränar man styrka – tex. ryggen – genom att gå obanat i skritt etc. så kommer musklerna att bli ansträngda om hunden inte får vilodagar och kanske massage då och då av dessa – dock inte sneda muskler.

    Vad gäller ”ryggproblem” – från snedhet/skador/hårda muskler – vad är hönan och vad är ägget? Hårda muskler drar ihop kotpelaren och kan ge skelettskador i ryggen och skelettskador kan ge vise versa.
    En hund som har haft hårda muskler/myosit har haft det av någon anledning. Anledningen måste bort. I många fall så beror det på att hunden har snedbelastat sej och det försvinner inte av varken laser, ”vanlig” massage eller waterwalk. Hunden belastar sej som den har ”lärt sej” att göra för att undvika smärta. En ond cirkel 😦

    Jag vill inte på något sätt komma med pekpinnar!!!!! Absolut inte – bara försöka att hjälpa – med dessa tankar. Kanske kan det även hjälpa någon annan.

    Jag har med egna ögon sett Maria Myran Ejdenwiks schäfer Leia – som hade början till L7S1 syndrom – som Annika hjälpte med OMT och hemövningar som Maria skulle göra. Hon svarade fint och kunde fortsätta träna och tävla – utan några problem idag.
    Även Åsa Friberg’s Mix fick sin ”räddning” av Annika Falkenberg 😉 Jag tror att både Maria & Åsa kan intyga detta.
    Så försök att hitta någon som kan kolla upp och räta ut Sting ❤ Om inte, ta en flygtur till Göteborg Emoji wink Ni kan säkert få ett par trevliga dagar hos Annette Rydebrink, Stila & Yra 😛

Kommentera

