Lite bebissnack

Ni som läser denna blogg får nog vänja er med att det blir lite bebisinlägg ibland. Går inte at komma undan.

Livet har verkligen förändrats, allt kretsar kring det lilla livet vare man vill det eller ej. I början försökte jag rucka på det, gick ut lite för tidigt på promenader bland annat. Men det straffar sig ju. Är hon inte trött vill hon inte ligga i vagnen. Första lärdomen. Lär komma fler. Dock förenklas vardagen om man slappnar av och låter henne styra. Hon sover mycket om dagarna än och man hinner ganska mycket av det vardagliga trots att man passar på att sova då hon sover.

Det tog ett tag innan jag kände den där stora kärleken för henne. Helt normalt och inget jag var orolig för. Den skulle komma och det gjorde den. Helt otroligt att den lilla prinsessan, så perfekt och söt, växte i min mage. Helt otroligt också att det kan utvecklas ett barn på nio månader, från nästan ingenting.

Många barnvagnspromenader blir det. Sting får helt plötsligt jättemycket motion vilket han inte tackar nej till. Om jag inte sätter i bromsen på vagnen sover hon sig även igenom ett träningspass. Sätter jag i bromsen vaknar hon inom fem minuter haha!

Jag har nytta av mitt tänk inom hundträning när det gäller min dotter också. Många hatar att man jämför barn och hundar men jag tror de personerna antingen behöver lite mer kunskap om hur hundar fungerar eller behöver se över sitt tänk när det gäller hundträning.

Till exempel tänker jag klickertänk. Ska Elenor sova så är det många inom barnuppfostran som pratar om att lägga en hand på bebisen då den blir orolig och ska sova. Hade det varit en hund hade jag tänkt lite annorlunda. Jag hade till en början haft handen på valpen tills den somnade för att sen ta bort den tidigare och tidigare i valpens takt. Gör därför så med Elenor också. Hon ska inte behöva gråta för att få min närhet. Hon ska känna sig trygg i att somna från början. Kanske är detta helgalet för många men för mig känns det bättre. Det har dessutom fungerat under några nätter nu så jag känner mig stärkt i det. Det funkar även om jag är sen och vaknar då hon redan är lite ledsen men har ätit redan så inget är fel. Men jag gör det som känns bäst.

Jag kommer också på mig själv att berömma henne då hon kissar i vasken (googla på EC, vi kör en lightvariant) och tränar nacken. Precis som jag belönar Sting haha. Duktig du är Elenor!!! Det tror jag alla föräldrar gör, liksom hundägare ;).

Att vara föräldraledig när våren kommer passar mig så otroligt bra. Bästa tiden att få barn i! Älskar våren och nu får jag njuta av den till fullo! Vi har precis kommit hem från en promenad, där jag hade henne i sjalen. Gick på de numera utsuddade skidspåren, skog! Nu sitter jag på balkongen i solen och har nyss druckit upp mitt te och ätit några godisar (påsk ju ;)) medan hon ligger i sitt babynest bredvid mig och sover. Njutning!

Ser fram emot att hon blir äldre så hon tycker omvärlden är mer intressant. Redan nu tittar hon intresserat på tv:n när hon ligger naken på golvet i gillestugan och levande ljus är häftiga 😍.

Nu ska jag slappa vidare med senaste keplerboken.

Glad påsk!

Kommentera

