Nu är hon här

Den 26 februari föddes Elenor. 3500 g och 51 cm lång. Hade en bra graviditet och en riktigt bra förlossning. Värkarna började vid 12 tack vare en hinnsvepning och klockan 16 gick vattnet. Jag har gbs (Grupp B-streptokocker) vilket innebär att vi skulle åka in direkt vattnet gick och hon hade dessutom bajsat i det så klockan 17 var vi inne och jag fick penicillin innan ett varmt bad. Då jag fick penicillinet trodde jag inte att jag skulle klara av det utan smärtlindring men badet gjorde susen och självförtroendet kom tillbaka, när trycket nedåt ökade ville jag ut ur badet. Provade lustgasen då men blah, det hände ju inget med det. Jag kände allt att det minskade lite på smärtan men det störde min andning så jag slutade efter två försök. Öppnade mig fort, klockan 21 bytte de personal och då var jag nästan helt öppen. Jag fick andas mig igenom några krystvärkar för att de var för svaga för att göra något. La mig på sidan och då sjönk Elenors hjärtslag så snabbt upp på knä och de trodde att de skulle behöva förlösa mig med sugklocka. Jag blev arg för det hade gått så bra fram tills dess. Läkaren ville dock att vi skulle jobba på själva när Elenor mådde bättre direkt. På rygg fungerade också. Under tiden fick jag värkstimulerande dropp. Bad till slut om att få krysta för det var skitjobbigt att andas då jag ville trycka (dessutom gjorde de ont!). Att krysta var häftigt! Det gjorde inte ont och det var skönt att få jobba lite efter timmar av avslappning. Elenor kom ut 23.54 och klockan 00.00 kom moderkakan ut. Underbara barnmorskor på Sundsvalls sjukhus tog hand om mig, speciellt de efter 21. De sa sen att det var ett bra arbetspass för de kom in i ett rum där det rådde lugn och ro, jag andades bra och vi hade på klassisk musik som var väldigt trevligt.

Elenor skrek konstant när hon kom ut, lite humör tyckte de barnmorskor som gick förbi utanför 🙂  .

Detta kan man ju göra igen! Nog för att det gjorde ont men jag tackar för alla andningsträningar jag gjort och avslappningar. Det hjälper!!!

Kommentera

