Fem dagar kvar – passar på att träna lite

Ja, nu är det fem dagar kvar till beräknad födsel. Plus minus två veckor som man får räkna med så är det i alla fall väldigt nära nu 🙂 . Vansinnigt spännande!

Jag är så klart både tung och otymplig men jag försöker göra något varje dag så jag inte blir totalt uttråkad. Blir dock fort trött i kropp och knopp så det behövs inte så mycket för att göra mig nöjd. Igår vilade jag kroppen så Johan tog alla promenader, det räckte för att jag skulle bli fruktansvärt uttråkad. Jag gjorde ändå lite, som dammade, gjorde rent toan, hängde tvätt och tränade två kortare pass med Sting. Men eftersom kroppen inte var trött så kliade det i benen. Mina höfter tackade mig dock, kände mig rörligare än jag gjort hela veckan.

Idag kände jag för ett träningspass. Tog med ryggsäcken, fylld med vittringspinnar som Johan tagit på, en apportbock och två godislådor och lite leksaker på promenaden. Gick en kort tur bort till skolan och tack vare att Sting bajsade på vägen slapp jag gå extra, det tackar jag för 🙂 .

Vi har inte tränat vittring på väldigt länge, nog mer än två månader sen sist. Så det var en chansning att låta Johan ta på alla pinnarna. Men jag behövde inte vara orolig. Sting klarade vittringen galant, tre lyckade försök av tre möjliga. Visst, han gick över rätt pinne några gånger men vad kan man kräva av en numera totalt otränad kelpiekille. Jag är så nöjd! Han jobbade och undersökte så fint och plockade inte fel. Första försöket låg de huller om buller, nästa en cirkel och tredje på rad. Inga problem – rätt varje gång.

La ut en apport och två upp och nervända, små koner på sidorna (har inte så många skålar, men detta fungerar bra) för apportering med dirigering. Här har pausen bara gjort saker bättre. Inga problem åt något håll! Han har haft problem med vänster men trots att jag körde höger – belöning, vänster – belöning två gånger i rad och sen bytte och sa vänster först så klarade han det fint. Här var jag faktiskt förvånad över att det funkade så bra, eftersom det är riktigt nytt för honom.

Sen körde vi lite på zätat. Mjukade upp lite med baklänges marsch och alla tre skiftena. Gick jätttebra. Sen körde jag som zätat på tävling men belöning varje gång jag kom tillbaka till honom. Han klarade alla tre skiftena, även om jag har svårt att se ställandet om det var snabbt så tror jag även det satt helt ok. Sättandet och läggandet såg jag att det var perfekt! Känns så bra att det har lossnat med skiftena sitt och stanna. Han klarar det i princip varje gång nu! Det jag behövde göra var att säga sitt lite övertydligt, inte stanna högt och sitt tyst. Det var inte nog tydligt för honom.

Passade på att köra lite fritt följ, förflyttningar på stället och platsliggning (hakan i backen). Det är svårt just nu att se om han håller positionen bra så här är det fokus på attityd och att han inte är väldigt slarvig. Det var han inte, både fritt följ och förflyttningarna var riktigt bra tycker jag, förutom ett snett sättande i en halt. Jag gömde mig en minut under träningen av hakan i backen, han har inte riktigt klarat av att hålla den nere där någon längre stund men idag gick det bra. Själva platsen i sig är ju inga problem. Han ligger så lugnt så.

Jättenöjd över mig själv för att jag orkade ut, jättenöjd över att träningen gick så bra när vi väl tog oss ut. Ser fram emot att kunna börja träna med mer rörlighet så jag kan engagera mig mer i lek och belöningar. Men det kommer snart 🙂 . Har en hund som nöjt suckade vid mina fötter nu <3.

 

Kommentera

