Qeso finns inte längre hos oss

Lördag igen!

Två dagar innan nyår tog vi bort Qeso. Han verkade inte må bra. I perioder kunde vi se att, vad vi tror, den kroniska magkatarren påverkade honom. Han visade inte på smärta men kunde reagera på om hundarna tjöt till (i lek eller av smärta) eller om jag sa till dem. Då fick de sig en snyting om vi inte såg upp. Detta var hanterbart men vi fick för några år sedan en rejäl omgång som var riktad mot Mira egentligen men vi lyckades skydda henne. Lösningen då var att han inte fick vara i sovrummet mer. I perioder kissade han även på olika platser i huset, något vi var beredda att acceptera. Men så skällde jag ut Sting en dag och Qeso flög på honom rejält trots att Sting inte sa något. När jag väl fick bort Qeso låg Sting och skakade och mjällade. Usch, det var hemskt att se. Ringde till veterinären som sa att det var ett problembeteende som gick att träna bort (det visste jag ju redan) och att vi först skulle prata med en etolog. Detta gjorde vi så klart men när jag förklarade så kom vi fram till att vi inte kan garantera att han mår bra, oavsett om vi medicinerar eller inte. Nu när vi väntar barn så vågar vi helt enkelt inte chansa. Vi valde därför att ta bort honom.

Det känns väldigt tomt nu men samtidigt som jag för första gången inte kände mig helt bekväm med beslutet så känns det ändå att det var rätt beslut. Jag tror inte att han mådde bra. Han var så snäll och go oftast, men så kom detta som blixt från klar himmel i perioder.

Usch, lilla kattfan.

One thought on “Qeso finns inte längre hos oss

Kommentera

