En grymt rolig tävling!

Jag är så nöjd med Sting! Vi kom med på tävlingen och om inte om hade funnits så hade vi varit uppflyttade, trots att vi avstår framåtsändande. Men nu finns ju om ;).

Hans upptag var inte det bästa men han valde i alla fall rätt håll. Med tanke på hur få gånger vi ändå har tränat detta så är jag jättenöjd. Domarna gav oss 9-8,5. Spårade på så fint! Det var helt vindstilla i skogen och även om temperaturen inte var jättehög så var det tryckande och jag svettades rejält där jag gick bakom Sting och tänkte – gå lugnt, spring inte. Nu skulle vi se hur detta påverkade tiden. Första lägretävlingen sprang vi runt på 13 minuter (1000 meter långt), första högretävlingen gick på 16 minuter, med ett litet äventyr till en älgkalv. För fort ännu alltså. I onsdags gick jag lugnt, Sting hittade alla pinnarna och vi kom runt på 20 minuter. Nöjd med det! Alla pinnar!! 10 av båda domarna.

Sen var det dags för uppletande. Sting hittar en sak och vill inte ut och leta. Börjar bra men tappar rejält. Jag stod som ett fån och undrade vad jag skulle göra haha! Så klart skulle jag rört mig mer i rutan och inte bara tänkt, han har inte sökt av här vi tar denna sidan först. Detta är en av anledningarna till att jag tävlar utan att vi har alla moment. Jag vill ha erfarenhet! 0-5 i betyg.

Lydnaden gick bra! Förutom framåtsändandet som vi avstår så nollade (eller 0-5) i krypet. Det ligger spöken i momentet på tävling helt klart. Skall och kryp är enligt Sting en utmärkt kombination men det tycker inte jag. Utanför planen kröp han så fint så. Kedja mera!

Annars var poängen som följer:

Fritt följ: 9,5-9 Får neddrag för positionen. Måste filma mer så jag ser vart det ligger.

Skall: 10-9 med kommentaren något oregelbundet på 9:an.

Tungt föremål: Här fick vi 4-kilosapporten utan att jag märkte det. Jag tyckte den var lite tung och stor men jag höll tyst. Sting försökte bära den men lyckades inte. Vi fick göra om momentet efter hoppet. Bra träning tycker jag att få paus och sen göra om ett moment. Sen gjorde han det som på träning, bra fart ut och snabb trav in. 8,5-8.

Hopp över hinder: 10-10

Platsliggning: 10-10 Inte en öronviftning. Oerhört skönt att ha såpass skottfast hund!

Mycket trevliga och skojfriska domare! Roligt spår och trevliga funktionärer. Sundsvalls brukshundklubb levererade igen 🙂 .

 

Nu tränar vi på under sommaren så kan jag förhoppningsvis köra hel tävling i augusti/september 🙂 .

One thought on “En grymt rolig tävling!

Kommentera

