Kunde blivit pannkaka av allt

Var och tävlade min allra första högre klass spårtävling idag. Tävlingslydnad kan ju ta sig, detta är så mycket roligare!

Spår nummer fyra. Upptaget blev bakspår, tyvärr sa inte tävlingsledaren att det var bakspår utan bara att jag skulle gå tillbaka till rutan. Min nervositet gjorde så jag strulade till det där men till slut, efter några försök var vi iväg. När vi var nära slutet ser jag att Sting viker av, jag tycker det är konstigt att han ska svänga åt det hållet men jag har inget att säga till om i det fallet. Han spårar dock inte många meter innan han vänder sig och tittar på mig. Jag bad honom spåra och han fortsatte spåra lite, vända sig om, leta lite. När han viker av åt vänster med hög näsa beslutar jag mig för att ta in honom och precis då ser jag, runt två meter från Sting ligger en älgkalv. Jag trodde det var ett dött djur först men det var en levande, underbart söt, brun älgkalv. Sting hade inte upptäckt den än och jag kunde ta tillbaka honom samtidigt som jag spejade febrilt efter mamman. Jag gick snabbt tillbaka till där jag visste att vi hade spåret och Sting tog upp det direkt och vi hittar näst sista och slutpinnen. Åh lycka! Vilken hund jag har!!! Han kände antagligen kalven och ville kolla läget, men det var absolut ingen jakt och direkt jag sa hans namn gick han bort och med mig tillbaka till spåret. Jätteskönt! Men hu, va rädd jag blev innan jag såg att mamman inte var där.

Vi klarade oss runt spåret med en missad pinne och med god marginal tidsmässigt. Nu vet jag att jag kan slappna av och hålla in honom mer i spåret. Skönt att veta!

I uppletandet hittade han tre saker och därmed alla föremål. Han letade långsamt dock och det stod i kritiken att han vek utanför rutan. Jag tyckte inte att det var något att hetsa upp sig för. Några meter utanför för att kolla läget, sen tillbaka igen och ut. Jag lät honom leta ifred även om han var på väg mot mig och som jag tänkte så vek han ut i rutan i stället för att gå ut till mig. Jättenöjd!

Lydnaden var jobbig, han var trött. Men han kämpade bra och vi fick bra poäng på allt, förutom krypet. Sting kröp inte alls, reste sig och pep. Jag fick upprepa kommandot flera gånger. Fler hade problem med det momentet, bland annat en som i vanliga fall alltid får tior, så det var något med det momentet idag. Fria följet var heller inte så snyggt, 8 – 8,5 är ju bra. Men han kan väldigt mycket bättre! Däremot – inkallning med ställande – 8,5 – 9! WOHO! Vi är på g med det momentet. Bästa hittills! Så nöjd! Resten fick vi mellan 8-10 på. Så trots att han var trött så presterade han väldigt fint! Tänk med ett bra kryp och framåtsändande, då ni 🙂 .

Vi blev godkända med 443,5 poäng och vann tävlingen!

Nu ska jag anmäla till Sundsvall och hoppas att jag kommer med där med. Annars blir det träning hela sommaren för att förhoppningsvis tävla till hösten igen.

6 thoughts on “Kunde blivit pannkaka av allt

  1. Oj, vad häftigt med kalven och skönt att Sting är så duktig och inte skrämde den. Inte dåligt att VINNA efter en sån avstickare. Bra jobbat!! 🙂

Kommentera

