Spårutveckling!

Tack för alla gratulationer för förra helgens framgångar, jätteroligt!

Nu satsar vi stenhårt mot Högre klass spår den 25 maj. Jag hoppas, hoppas på godkänt men mest bara att vi tar oss runt spåret och att jag inte gör så vi tappar poäng. Bruks är så otroligt roligt men helt nytt för mig. I lydnaden vet jag ofta vad man får och inte får göra men i brukset är det svårare. Men otroligt roligt ska det bli! Åtta tävlande är det, jag bara antar att jag kommer med – alltså att de har åtta spår. Va besviken jag skulle bli om de bara hade fem eller något och jag hamnar som reserv haha!

Sting har utvecklats något enormt på spåret nu under våren. I somras och i höstas tyckte jag att han ”dog” efter 600-700 meter, en betydlig temposänkning. Jag var orolig över att vi inte skulle ta oss runt ett lägrespår och sprang runt ett på 13 minuter med många tappade pinnar då vi tävlade (tydligt här hur det kan se ut då personen i fråga är oerfaren). Klarade uppflyttningen på håret (två poäng över på specialdelen – högt över på lydnaden). Har sen kört några spår där jag delat upp spåren, till exempel ett på 400 meter och ett på 600 meter. Så helt plötsligt, jag får ett spår på 1000 meter och Sting bara tuffar på. Jag märker en liten temposänkning men absolut inget som skulle förstöra att vi inte skulle ta oss runt inom tiden. Motiverad har han alltid varit men nu märker jag att den har ökat ytterligare när det gäller att hitta pinnarna. Detta efter att jag tog bort snusdosorna i spåret. Nu helt plötsligt kan han plocka pinnarna om jag avvaktar lite och frågar jag vad han har plockar han upp den direkt. En annan sak som jag tror kan ha ökat på pinnintresset är spårupptagen. Han älskar att leta spår! Roligt att se att det inte finns universallösningar faktiskt, de är individer och det som passar för vissa passar inte lika bra för andra.

I tisdags gick en vän till mig spår till Sting. Det blev runt 1000 meter och som hon sa, i slutet fick jag gå lite kringelikrokigt för att det skulle bli längre. Perfekt test för Sting. Han satte av och vinklade vänster nästan direkt. Hittade en pinne och tittade förvånat på mig – pinne redan? Förutsägbar matte som alltid går en bit innan första pinnen 😉 . Tappade sen och försökte spåra in i en vägg med sly men sen satte han av åt rätt håll. Det blåste inte mycket men varje gång vi hamnade mellan klippblock började Sting springa och leta, vinden måste ändå ha snurrat till det för honom där. Men han kom alltid ut med spåret i näsan igen efter snurreriet. Helt plötsligt går spåret tillbaka lite, sen vänder det igen. Så kul att låta någon som inte lagt spår lägga spår! Det märktes på Sting också hur kul han tyckte det var. 1000 meter var inga problem och den enda pinnen han missade var en som låg på en häll/sten. Jag undrar om den kanske låg på en större sten och att han därför gick runt den och missade den på grund av det. Jätteroligt spår i alla fall och riktigt roligt att se honom!

Innan spåret vallade vi en ruta och la ut en sak var och turades om att leta. Först Odd, sen Sting och så en äldre mittelspitz som hade premiär för både spår och uppletande men som verkligen var duktig! Långt ut i rutan låg det två-tre träd som vi utnyttjade till naturliga hinder som de var tvungna att ta sig förbi för att hitta grejen. inga problem för varken Odd eller Sting, riktigt duktiga båda två!

Igår körde jag brukslydnad på klubben med mina vänner från Kramfors. De pratade om att lösa medlemskap på klubben och träna mer nere hos mig. Va kul det vore!

Jag fick dels hjälp med kommendering i alla moment. Helt plötsligt lyder Sting ”lägg hunden” – men va? Haha! Snabbt som attans gick det också 😉 . Vi körde ingångar på plan, jag vill inte att Sting bryter kontakt direkt vi har ställt upp oss för första momentet så det var fokus. Sen gick jag i svängar runt om två personer och fick hjälp med kommendering och klick vid snygga rörelser. Vi var supersnygga hela tiden, jag och Sting 😉 .

Krypet gick bra! Han är betydligt lugnare och mer med på att inte krypa före mina fötter. Men det ska gå ytterligare lite långsammare då vi sätter ihop det.

Skall gick också bra. Jag ska träna mycket på att börja med tystnad och bara en gång och sen paus. Finns ingen anledning att köra flera pass i rad och få fram ljud. Han ska vara tyst från start första gången och det är han, däremot ska vi lägga in pausen innan andra skallandet snart.

Hopp sitt är fint! Han går ut bra och sätter sig fort.

Inkallning med ställande hade jag godisburk bakom och en som stod där och hejade på honom då jag sagt varsågod. Jag fick till riktigt bra ställanden, mycket bättre än när jag har leksak. Är nog så att vi ska variera denna träning lite. Den måste dock göras oftare! Jag är skitdålig på att träna det, så klart lär han det sig inte då. Har dessutom tips från fia att inhämta. Ska bara ta mig tid att ringa 🙂 .

Körde även lite sakta gående – riktigt bra för att vara så mycket störning. Vi har inte alls kommit långt, det handlar om några meter men ändå 🙂 .

Avslutade träningen med lek tillsammans med Ann-Catrin. Hej vad det gick, att det kan vara så kul att kampa även med andra 🙂 . Alla som vill (och som har hundvett och kan kampa) får leka med honom, bara kul!

På väg hem hämtade vi vår nya leksak, en enkilos ”tungapport”. Suddig bild men söt ändå 🙂 .

IMG_20140508_210833

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikväll åker jag upp till Umeå med Stinkeman. Vi ska hälsa på vår vän Emma, tyvärr är inte Udda hemma så Sting får nöja sig med att hälsa på Emmas dotter. Det ska bli jätteroligt att äntligen få se deras hus och umgås lite öga mot öga!

Kommentera

