Vilken helg!

Det började med ett förstapris i lkl III, som jag fortfarande inte har tagit in riktigt tror jag.

I helgen hade jag anmält till två utställningar, en i Sundsvall och en i Timrå. Det var herr och fru Kavcic som dömde bruksraserna (nationell). Första dagen var det Mr Kavcic och Sting var först ut. Han skötte sig utmärkt. Han fick bedömningen:

3 år gammal hane av utmärkt typ. Bra storlek. Korrekt maskulint huvud. God överlinje (top line). Något lång vid länd (loin, jag har googlat mig till att det är avståndet mellan sista revbenet och lårbenet), lite längre päls på svansen. Väl utvecklad bröstkorg med bra djup. Excellenta rörelser med bra driv, något lösa vrister.

Han fick Excellent ed CK, CERT och blev BIR. Kommentaren som jag kommer minnas länge är ”Detta är en av de bästa kelpies jag sett i Europa”. Wow! Cert i all ära, men att höra sånt är kul!

Vi hade sen en lång och kall väntan till finalen. Där vann han bruksklassen över två (tre?) andra och blev BIS2 (av, tror jag 11 hundar) efter en lh collie. Finalen dömde Mrs Kavcic som vi skulle ställa för nästa dag, idag.

Även idag gick det bra. Han sprang bättre idag för jag hade fått träna lite dagen innan 😉 . Bedömningen som följer:

3 år gammal, bra storlek, fint huvud. Utmärkta, välanvända öron. Bärnstensfärgade ögon, utmärkt nacke och form på kropp. Raka ben (gissar att det är frambenen). Aktiva, balanserade rörelser, utmärkt päls.

Vi var tyvärr ensamma även idag. Men de kan ju välja att hålla inne med certet ändå. Det gjorde hon dock inte, excellent med CK, CERT och BIR.

Två CERT på en helg! Wow!

Eftermiddagens finaler började med en repris, vinst i bruksklassen över två andra. I stora finalen blev vi BIS4 av 11 hundar.

Här behövs det dock träning! Sting gick i gasen av att en annan hetsade på sin hund och Sting skällde och blåste upp sig så jag fick säga åt honom att skärpa sig till slut. Vet dock inte om det påverkade resultatet men jag hatar hundar som reagerar på andra hundar i ringen. Jävla hanhundsfasoner!

Vi tjänade in anmälningsavgifterna genom vinst av hundmat, lite ben, kex, lite annat smått och gott (läs sponsringssaker som man inte har användning av 😉 ) och två fina krukor. Förutom det har jag tre panseér i kruka som kan pynta uteplatsen.

Domarparet var väldigt trevliga. De hälsade på hundarna på ett bra sätt och var noga men inte ”på” hundarna. En hund åkte ut med good för den högg efter domaren (en collie). Jag och flera andra tyckte den skulle ut direkt. Domarna var även artiga och glada hela dagarna och gav ett väldigt bra intryck. Detta sa även andra utställare. Det blev många excellent men å andra sidan såg jag inte riktigt dåliga exemplar av raserna heller så om det var snällt eller inte vet jag inte.

Nu satsar vi på bruks för hela slanten. Nästa tävling är förhoppningsvis 25 maj, hkl spår. Sen funderar jag på att anmäla till Ransätersutställningen (SKK) i juli. Jag åker ändå ”förbi” på väg hem från besök hos familjen. Men vi får se. Annars blir det SBK-utställningar här till hösten i stället. Hoppas vi lyckas ta det sista certet i år ::) .

Nu är vi rätt möra, både jag och Sting. Men gissa vem som tiggde träning på kvällspromenaden, jag är pigg träna med mig! Lite skall och inkallningar med och utan ställande blev det. Lycklig hund från att ha fått vara rätt så passiv i två dagar.

Ikväll ska jag fira certen med sista skvätten vin och två smårätter. Det ena är Mozzarellastavar med wasabi inlindad i gravad lax och den andra är rökt lax med färskoströra i. Som rullar. Mums!

 

Tack alla för alla underbara grattishälsningar på facebook! Jag blir helt rörd över hur många som faktiskt har bemödat sig att skriva grattis och till och med gulliga meddelanden till mig! Kram på er!

6 thoughts on “Vilken helg!

Kommentera

