Kallt och blåsigt – men vem bryr sig

Det var mössväder, blåsigt som attans men oj så rolig träning! Sting var tillbaka och det med besked, älskar när jag får dämpa i stället för att försöka få igång honom som det var sist. Men det började jättedåligt. Han var helt låst av en löptik, ville inte riktigt fokusera på mig och absolut inte leka. Jag började därför med lite ff som han kan fokusera på oavsett störning nästan. Det gick jättebra så efter en stund tänkte jag att nu ska jag inte träna säkert, jag ville utmana mig själv lite. Plockade därför fram vittringspinnarna. La ut åtta stycken tror jag och så min pinne. Skickade nära och Sting letade och hittade. Nu märktes det att han hade vaknat till igen, han smakade lite på en men jag valde att inte fela, störningen var stor så jag var nöjd att han inte plockade utan jobbade vidare och valde rätt. Två gånger till testade jag, med längre avstånd och han plockade rätt båda gångerna. Jättenöjd! Vi är faktiskt på g med detta momentet, han blir säkrare och säkrare. När vi var klara testade jag att plocka fram leksaken och när jag rörde fickan svartnade Stings ögon – han var tillbaka och tankarna på löptiken var borta! Passade på att köra rutan direkt. Tre upprepningar, första med leksak, andra med ställande och sista jakt mot leksak bakom rutan. Sen ställde jag honom i rutan och la honom i rutan och belönade för stadgan. Kallade in från liggande och det snabbt och snyggt.

Vi tränade kryp också. Här är jag nöjd med själva krypandet men det går alldeles för fort. Eller så måste jag gå fortare. Jag tycker det är svårt att veta hur fort jag ska gå, jag vill samtidigt inte att han ska börja slarva. Men vi måste hitta en bättre position. Det svåra här är ju att ökar jag tempot och jag inte ser Sting ordentligt, vilket man inte gör i kryp, så riskerar jag att belöna en hög rumpa.

Tränade även tre inkallningar, två med ställande och en slät. Vi är inte i närheten att ha en inkallning som fungerar på tävling men jag tror det löser sig till slut, jag måste bara hålla i träningen!

Efter en liten paus tränade vi helomvändningar åt vänster med publik och det gick rätt så bra, med tanke på att vi började med det igår (eller var det i förrgår?) så ser det bra ut! Även sidoförflyttningarna ser bra ut, fick lite ljud där dock. Testade också att köra skall med kommendering, lurig kommendering. Sting började skälla när ”tävlingsledaren” sa nästa moment är SKALL 😀 . Men sen fick vi till fint skall och efter några försök även tystnad efter kommando. Supernöjd över den träningen! Men han har svårt att vara tyst innan och det är svårt att tystna då jag säger tyst.

Det var en väldigt rolig träning och jag kan ju inte låta bli att fnittra när han säger ”hajv” innan skallet. Det bara måste ut, han kan inte vara tyst! Han ser så söt ut, min lilla skithund.

Jättenöjd med träningen, med tanke på starten och löptiken som var med så gick det riktigt bra! Jag får börja passa mig för ljud igen men det är faktiskt ett angenämt problem om jag jämför hur han var här om dagen.

Jag blev filmad under rutan och krypet, vittringen i filmen är från några dagar innan – då han var så seg.

 

4 thoughts on “Kallt och blåsigt – men vem bryr sig

Kommentera

