Vilka dagar – jag vill ha mer!

Vilket väder, vilka vänner, vilka aktiviteter! Helgen har gått så fort! Igår spenderade jag hela förmiddagen med två vänner. Vi tränade spår och uppletande. Hann inte med fika eller något annat, för jag skulle hem och förbereda för att de två, plus fyra till skulle komma hem till mig på kvällen. Myskväll med hundgänget, kan det bli bättre när jag är gräsänka? Tror inte det 🙂 .

Jag fick ett runt 1000 meter långt spår till Sting, spårläggaren sa att hon irrade bort sig i slutet så jag var lite nervös för hur det skulle gå. Kommentaren (inte så menad som man tror 😉 ): Klarar Sting detta, då är han bra, gjorde mig inte mindre nervös. Det fick ligga i ungefär 2,5 timmar innan det var dags att gå det.

Jag passade Akka och hon och en av de andra hundarna fick korta spår med kort liggtid. Nybörjarspår. Akka spårade fint, riktigt bra tryck i linan för att vara första gången på mycket länge hon spårar. Hon har provat det kanske två-tre gånger förut bara och det för flera år sedan.

Uppletanderutan var skev och inte 50 meter djup, men det var lite hus i vägen så det gick inte att göra så mycket annat 🙂 . Sting fick två saker, ett i varje hörn. En vante och en deoderantbehållare. Han hittade vanten snabbt men när han skulle hitta deoderanten fick vi en liten konflikt om att man faktiskt hämtar in saken och låtsas inte som att man inte vet var den är. Han ville helt enkelt inte hålla i plastsaken. Det märktes tydligt och efter att jag belönat att han hittat men släppt på halva vägen så skickade jag ut för att hitta den igen. Jag fick upprepa det flera gånger, till slut sa han OK då – kärring! Hittade utan problem och hämtade in den åt mig. Jubel från matte! Sen liten paus medan två saker till lades ut. Han hittade åter igen direkt men sen markerade han ena hörnmarkeringen, inte så bra. Den satt för lågt 😦 . Men jag är så nöjd med arbetet. Det var första ”riktiga” uppletandet för i år och förutom en gång, då han tittade på mig innan han grep så plockade han bra och arbetade med bra fart. Dessutom hade han ett jättefint tjänstetecken. Han ska få ett eget men jag är så glad att jag kan använda Miras, han bär den med den äran.

Spåret så. Det blev ett bra påsläpp och han arbetade jättebra! Starten var på en stig som gick mellan några träd och sen ut på ett äldre hygge. Där hittade han en vante. Spåret gick vidare upp mot hällmark, innan spåret fortsatte upp på hällarna hittade han ett metallrör. Hela tiden arbetade han noga men med bra fart. Upp på hällen och här tappade han det en gång och hoppade ner för en hög avsats. Spårläggaren intygade, där gick inte spåret 😉 . Direkt efter hittade han det igen och fortsatte med ett lite lägre tempo, svårare på hällmark att hålla kvar spåret. Ner för hällarna igen och in i skogen. Hittade ett plastlock i skogen. Fortsatte på en stig och tog en paus för att dricka lite. Direkt på spåret igen och ut på en mosse. Jag tjöt till av kylan i skorna när vattnet sipprade in och började skratta. Sting kom av sig och kom för att kolla vad jag höll på med, men fortsatte spåra då jag bad honom om det. In i skogen igen och på en stig, av stigen och så hittade han slutet. Jubel! Så duktig så jag finner inga ord. Snabbt uträknat spårade han på ungefär 17 minuter. I och för sig bara tre saker plus slut men å andra sidan belönade jag ju längre än på tävling och hade dessutom vattenpaus på mitten. Jag har nog aldrig kunnat läsa av honom så bra som då, jag ökade på tempot när jag märkte att han hade spåret bra och saktade ner när jag märkte att han hade svårigheter. Lät honom tala om för mig att jo, spåret går här, om han verkade lite tveksam. Extra tryck i linan – kom med här matte, här är det! Mycket nöjd!

Det är så härligt att han är frisk igen. Idag hängde vi på Maria som skulle springa långt idag, sista rundan hängde vi på henne. När jag och Sting var tillbaka till vår start slutade längden på 8.12 km! Vi sprang på 6,19 minuter per km. Snabbaste och längsta rundan någonsin!

Imorgon ska jag träna ett kortare lydnadspass på klubben, fokus kontakt trots störning och hopp apport. Sen är det styrelsemöte. Tisdag är det längre lydnadsträning, onsdag vila och torsdag spårupptag på förmiddagen och spår och lydnad på kvällen. Det är så planerna ser ut för veckan 🙂 . På torsdag kväll kommer Johan hem igen och då är det påsk och långledigt! Ser  jag fram emot!

4 thoughts on “Vilka dagar – jag vill ha mer!

  1. Hej gumman, va duktiga du och ” stinkeman” är, proffs 😊 det låter som att din vecka kommer att vara fullspeckad så kommer inte sakna mig alls 😊 ska bli trevligt att komma hem till påsk. Ska vi kanske äta påsk lunch ute på påskafton? Murikkalunch 😊

    Puss på dig, vi hörs
    // johan

    • Heeej älskling! Ja jag ser till att ha och göra annars får jag ju tråkigt och längtar efter dig mer ju :-). Låter som en jättebra ide med lunchen! Det gör vi! Puss

  2. Vad mysigt det låter med spårdagen i fint vårväder och jag är grymt impad av din springtur!! 🙂 Själv har jag sprungit EN gång i år och bävar för att få ”börja om från början” när jag inte har sprungit på så länge, konditionen lär vara i bott. 😦

    • Tack! Jag är också grymt impad av mig själv. Orkar mycket mer nu är förr, trots att jag inte joggar så ofta. Coolt 🙂 . Ut med dig bara, ta en km bara. Du kommer ut och det är det som är det viktiga, inte längden!

Kommentera

