Sjukt taggad för träning

Har läst några riktigt bra inlägg idag av Heléne som har High5. Hon brukar skriva riktigt inspirerande och inte bara guld och gröna skogar som många andra bloggare gör. Man får läsa om problem, lösningar på problem och just nu en del om att ta vara på hundens personlighet och lust att träna. Jag får alltid ta igen lite och läsa ikapp och idag fastnade speciellt detta inlägg. Att gå ett snyggt fritt följ är inte lätt, det är ett svårt moment att få till. Troligen därför ser de flesta lagom glada ut under momentet, koncentrationen – att göra allt rätt gör så ansiktet nästan förvrids och många ser rent ut sagt skitsura ut. Detta ska jag försöka ändra på, tänka på att se mer avslappnad ut, att kanske rent ut sagt le under fria följet – det skulle se ut det 🙂 . För vad är det för en bild jag vill förmedla? Sting vet om hur jag ser ut när jag är sur och när jag är glad, när är han gladast och mest engagerad? Jo, när jag ler och är glad! Detta vill jag ta med mig in i lydnaden. Titta på filmen sist i inlägget ovan, det är fina, glada fria följ.

Jag har funderingar på att göra om min helomvändning. Jag går nu åt höger och  är inte missnöjd med det på något sätt, Sting gör bra och täta svängar. Men det var något som någon skrev på facebook som gjorde att jag tänkte till. Varför gör jag inte vänstersvängar, som Sting gör väldigt bra och på det sättet får med honom bättre i svängen än åt höger där hunden lätt kan tappa fokus om det händer något kul? Jag var tvungen att testa träna det och det såg inte så snyggt ut i början, han satte sig och flyttade sig sittande runt. Men det ska han ju inte göra i vändningar på stället heller så det var ju bra att jag såg att han gjorde just det. Men med ett stå och förflyttningar på stället några gånger kunde jag ta några steg och göra helomvändning som såg riktigt fin ut. Fortsättning följer…

Jag tappade humöret förut. Jo, jag erkänner det, jag gör det ibland… men det är som vanligt den där frustrationen som sipprar fram och jag blir lika arg varje gång det går ut över Sting. Han kunde helt plötsligt inte nerkommandot, bara bakkommandot i fjärren. Inte ens på nära håll. Han lyssnade inte, det märktes så väl. Det är nog bak, vi kör bak, det är roligt att göra –  snart säger hon nog att det är rätt! Till slut frågade jag honom vad han höll på med, blev riktigt sur på honom. Han tyckte det var lite jobbigt och visade det på sitt allra tydligaste sätt. Jag bet ihop och tänkte att det är ju faktiskt inte hans fel, det är ju mitt. Lär honom att lyssna så blir det så mycket bättre. Så jag skuttade runt lite, släppte på spänningarna (det är ju bara lydnad människa – och det ska vara kul – läs om det ovan 😉 )  och testade igen, allt satt. Tränade lite skall, kryp och vänstersvängar och sen fjärr igen…jo, allt satt igen – även på avstånd. Han var till och med mer taggad men lyssnade också mer. Snopet.

Jag ska lägga upp träningen så frustrationen undviks, åt båda håll, men ingen är perfekt och verkligen inte jag med mitt humör. Även om det blev bra av det hela denna gången tycker jag att det var onödigt gjort av mig att bli sur – det är inte så jag vill träna. Vad andra än säger – att det kan behövas ibland så är det inte på det sättet jag vill träna – punkt! Men samtidigt är jag väldigt glad över att det kom något bra utav det hela och att han skärpte sig efteråt så jag inte förstörde träningen helt.

Skallträningen går framåt! Riktigt bra faktiskt. Det svåraste är att få ett bra skall på första försöket, men det blir bättre och bättre. Jag gav godis i position förr och det dödar honom nästan 😉 . Maken till hund att sätta godis i halsen har jag aldrig haft. Jag har därför börjat slänga iväg godis så han får göra en ny ingång och sitta tyst en stund innan jag antingen kastar en ny godis eller säger kommandot. Detta har gjort att han mindre och mindre försöker skalla direkt han sätter sig, trots att han vet vad vi tränar. Det har också minskat hostatackerna efter första skallet rejält ;). Jag har även lagt in tyst nu och idag funkade det klockrent! Han flyttar sig lite bakåt när han skäller men det minskar mer och mer, jag måste vara noga med att underlaget är så halkfritt som möjligt och vara noga med att fela direkt han skjuter bakåt. Inte lätt men vi är på g.

Nu är jag supertaggad för mer träning, nästa vecka ska bli kul!

 

3 thoughts on “Sjukt taggad för träning

  1. Det är verkligen skitjobbigt att bli frustrationssur på sin hund, så himla trist. Man blir så ledsen på sig själv! Men det händer, så är det ju för alla. Görbra att kunna vända känslan, det tror jag INTE alla kan. 🙂

Kommentera

