Frustration och kanske en lösning?

Alltså vilken helg! Det enda som hade kunnat gjort den bättre är om jag hade kunna träffa mina goa vänner och speciellt Malin och varit med på kurs! Men det är som det är och det är bättre att vara för försiktig med kennelhosta än att riskera att smitta andra. Jag ska ut och spåra tillsammans med en annan men hundarna får inte träffa varandra, dessutom är det sista karensdagen idag så jag är rätt lugn nu.

Tog med mig vittringspinnarna, lite leksaker och gick en promenad med Sting. Lydnad på promenaden, förena nytta med nöje 🙂 . Eller nöje med nöje egentligen.

Han kändes inte helt på idag, kanske är det så att han på grund av ovana att träna helt enkelt är trött sen igår. Jag fick i alla fall till tre fina vittringar. Jag vill ha mer tryck och glädje, måste jobba mer med förväntningar på belöning tror jag. Men han letar och hittar även om han är sjukt lättstörd i detta moment.

Platsliggning med hakan i backen gick inte bra första gången, han stördes ut av en familj som gick förbi. Men han låg lugnt kvar, bara att hakan inte var där den skulle. Nästa pass gick bra!

Fjärren är sådär, eller den ser rätt bra ut men jag är inte nöjd. Frivilligt gör han superfina skiften och på nära håll nästan perfekta med kommando. Men lite längre avstånd så är jag inte nöjd med bakåtsittandet. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att lösa det. Får fundera på det. Lite frustrerande är det att han försöker men jag inte är nöjd 😉 . Han rör baktassarna, inte så mycket framåt men de lyfter och han kan trycka sig själv åt sidan.

Han var som sagt inte riktigt med. Fria följet var fint, jättefin position och kontakt men det kändes inte wow känslomässigt.

Inkallningen, ja tjena. Det kämpar vi med just nu. Han låser sig på externbelöning och det blir bara dumt, så nu har jag tagit bort det. Jag har tänkt att träna mycket på runda och ska varva det med kasta föremål igen. Idag testade jag och bajs gick det 😉 . Han springer för fort, det finns ingen chans att få stopp på honom. Leksaken jag kastade över huvudet på honom var sådär och han saktade ner i inkallningen trots att jag körde flera raka inkallningar. Nej, blä va tråkig träning och frustrerande. Vi slutade där, körde lite fjärr och tog en liten paus innan vi gick vidare på promenaden.

På vägen hem funderade jag och funderade. Hur kan jag lösa detta? Min egen attityd till momentet måste först och främst ändras, jag kan inte tycka det är pest och pina att träna det och räkna med att Sting ska göra sitt bästa. Jag kom på hur vi tränade på kennellägret förra sommaren och tänkte att det har jag ju inte tränat. Jag ska säga stanna till Sting nära mig och öka avståndet åt det håller i stället, ställa längre och längre bort. Sagt och gjort, för att träna min taskiga attityd tog vi tag i det på nästa plan vi gick förbi. Jag tog ut nya leksaken – en sån där gummigrej som man sätter på kojuver då man mjölkar. Johan satte snöre i en sån igår och oj va rolig den blev! Vi jagade efter den ett tag och sen satte jag honom för inkallning. Gick ganska långt och gjorde mig beredd med bollen. Kallade in och Sting sprang fort och några meter från mig sa jag stanna samtidigt som jag tryckte mot honom. Sting ställde sig på bromsen direkt och bollen som kom överhuvudet sekunden efter satt exakt! När han tog bollen kom ”spenan” fram och vi jagade den igen. Härlig attityd från mig och Sting – klick på mig! Gjorde en slät inkallning efter det och slutade träningen direkt efter.

Väldigt skönt för mig att sluta träningen på detta sätt. Nu väntar spår i eftermiddag och sen vila från träningen i fyra dagar då jag ska på resa på tisdag-torsdag. Då ska han tillbaka till dagis så han lär vara trött ändå.

Kommentera

