Lugna moment

Lite tråkigt är det, eller  mycket. Att inte få träna som vanligt. Brukar träna tillsammans med ett träningsgäng, träff en gång i veckan. Inte ens det motiverar mig. Jag vill kunna träna även fartiga moment för Sting behöver träna på det. Inkallningen med ställande är obefintlig och lär fortsätta vara så ett bra tag framöver.
Men imorgon får jag i alla fall reda på om det är något muskulärt fel på honom. Hittar hon inget på honom kör jag på igen.  Han är pigg och glad och verkar absolut inte ha ont. Ska bli spännande att se vad hon säger om honom faktiskt.

Så imorgon kväll vet jag om jag kan planera för tävling, jag har märkt upp flera men vågar inte anmäla. Jag vill ju ha en chans att träna, främst denna inkallning men även apportering som också är nästan helt i vila nu.

Det vi tränar inom apportering är ingångar, idag med klossen för att få till dem bra. Använder bara metallen.

Apropå metallen, en liten men rolig parantes är att vi igår hörde Sting släppa något som rullade över golvet på övervåningen. Jag hörde att han sen ställde sig vid trappen. Jag bad honom hämta och han springer iväg, hämtar och kommer lyckigt ner med metallapporten i munnen. Lycklig matte berömde så gott det gick utan godis. Sötnos!

Åter till träningen. Vi har börjat att ta med vittringspinnarna på promenaden. I början gick det inte alls bra, han plockade lite hipp som happ. Jag pratade lite med Malin som sa att jag skulle bryta om han plockar och ta upp alla pinnarna för att sen köra lite ff exempelvis för att sen testa igen. Jag har inte behövt göra det ännu men det tror jag kan funka. Han får för många chanser att göra rätt, det ska ju bli rätt första gången. I morse (de som tränar hunden på morgonpromenaden klockan 6 upp med en hand) gjorde vi två pass med tre upprepningar och alla funkade jättebra! Han har lite svårt med koncentrationen ute, kanske ska bryta även då (?) men en gång kom det en man gående mot oss och Sting klarade faktiskt av att leta ändå, när jag satt intill pinnarna och skickade. Nöjd med det!

Vi har även tränat på att inte byta tag om pinnen efter att jag såg en film som gameondog gjort om det. Rolig träning!

Håll tummarna för att de hittar något imorgon som vi kan jobba med eller att han är helt frisk och kry :-).

Kommentera

