Oplanerad ledig dag

Natten till igår och hela dagen igår mådde jag inte bra. Jag var illamående och min mage var i uppror. Jag vet inte om det var magsjukan, en snabbt övergående i så fall. Jag valde i alla fall, för mina kollegors skull att stanna hemma en dag från jobbet. Det prickade jag bra  – sooool 🙂 .

På förmiddagen gick vi en lång, rask promenad. Inte sol men ljust! Ljuset gjorde mig riktigt peppad, det är vår på gång. Det säger i alla fall alla talgoxar.

Efter lite vila och lite peppläsning på hur man lär in inkallning med ställande så dök solen upp. Dags för promenad igen tyckte jag, tillsammans med lite träning. Jag har varit väldigt dålig på att träna på inkallning med ställande, vilket ju har gett resultatet att vi inte har något fungerande ställande. Nu tar vi nya tag! Först ska Sting lära sig att varsågod innebär att han får rusa till det som ligger bakom honom. Det var det vi skulle göra på promenaden idag.

Det gick segt, jag fick inte alls till det. Han reagerade med att stanna till och titta på mig eller jogga tillbaka till skålen vid mitt varsågod. Gick det fort, som vid inkallning reagerade han inte alls. Jag kliade mig i skallen och kände irritationen komma. Nej, bort med den, dags för mig att få honom att förstå!

Jag tänkte på de gånger vi har tränat apport, då jagar jag efter apporten och försöker sno den. Så, nu gjorde jag samma här och då hände det saker. Helt plötsligt rusade han på mitt varsågod och jag frustade av skratt då vi kämpade om att komma först till skålen. Så ska träningen vara, mycket skratt.

Jag är inte helt nöjd än, men det var trångt i skoterspåret så det var inte lätt att få till rätt jakt utan att springa över honom. Så vi ska fortsätta i andra situationer och träna mycket inomhus också.

Tränade även lite trix, att skälla samtidigt som man skrapar tassen i marken (vad gör tjuren), går utmärkt 😉 .

Överhuvud taget var det en väldigt mysig promenad och en dag jag faktiskt behövde. Själv hemma, sol ute, två långa promenader och lite rolig träning med aha-upplevelse. Även om känslan inte var 100 men så är det ibland.

Helgen annars var bra. Jag och Sting joggade över fem km i lördags och vi har tränat en del på fjärrren, sidoförflyttningar och plats. Även försökt locka honom ur position försöka få honom att lägga sig vid sitt, men det gick inte 🙂 . Söndagen däremot var astråkig 😉 . Jag tittade på film och slappade, medan Sting försökte få mig att göra något annat än att sitta. Men mest var han också duktig, sov mycket i brist på annat att göra. Men det tog vi igen idag 🙂 .

 

 

 

6 thoughts on “Oplanerad ledig dag

    • Hej!
      Det var min sambo som byggde den. Den har en planka som botten, två klossar som ”ändar” som man kan fästa plankorna på och sen en planka ovanpå som han har borrat hål i så det passade att sätta i coops olivburkar. Burkarna måste ju vara så djupa så en vittringspinne kommer ner helt och längden på plankan måste vara så det får plats sex stycken burkar på rad med mellanrum.

Kommentera

