Träningen är rolig just nu!

Igår eftermiddag åkte jag och tränade med en vän till mig. Vi hade planerat in många moment och det var precis så trevligt som jag hade tänkt det trots att Sting inte var taggad, eller han var det men ändå inte. Jag kände mig inte helt med på noterna heller, vi hade inte den där berömda känslan. Både jag och E tyckte att han var segare än vanligt.

Rutan gick jättebra, men han tog inte belöningarna som vanligt. Han var dock taggad och sprang fort. Avslutade med jakt in till rutan som alltid nu för tiden, riktigt roligt :).
Hopp fick vi gå tillbaka och belöna frivilliga hopp, han ville inte riktigt hoppa på kommando. Men vi avslutade hela passet med några hopp och de gick riktigt fint.
Ingångar på planen gick superbra, han hade fin attityd och även om han inte kampade som vanligt så var han med och hade fin position.
Vi tränade snabba inkallningar med apporten, detta gick jättebra och något jag helt klart ska fortsätta med. Jag lämnade Sting hos E som höll i honom och när jag var på rätt avstånd presenterade hon apporten. Jag sa apport om han inte tog den direkt och sen fick han springa till mig. Jättebra fart mot brukligt så vi ska nog kunna öka på farten in till mig rejält inom kort 🙂 .
Snabba inkallningar med ställande var E med belöning bakom honom. Jag kallade in och ställde nära mig, bra fart och direkt han började stanna belönade jag med att låta honom springa tillbaka och leka/äta godis. Jag tror detta kan vara lösningen. Jag har ju inte hjälp jämt men då får jag ha en skål med godis som han får springa tillbaka till.
Fjärren ser jag framsteg i nu. Jag har ändrat bakkommandot till bax och inte bak. Jag har ändrat handtecknet lite så det trycker på lite mer och jag har tränat en del både frivilligt och med kommando och varit noga med kriterierna. Han har en rolig grej för sig och det är att han vänder sig lite åt höger då han sätter sig bax. Ser lite kul ut. Som sagt, nöjd med framstegen här.

När träningen var klar så var Sting helt slut. Så kan det gå med en dag på dagis med löptikar och träning i två timmar 😉 .

Idag var han ensam hemma under dagen, träningen var helt annorlunda. Nu kände jag igen honom. Fjärren gick bra, fick till riktigt snyggt bax även på längre avstånd. Ner blev bax ibland men det tror jag löser sig. Tränade på snabba gripanden, jag jagade verkligen ikapp och snodde den några gånger. Fick slänga mig efter apporten men jag vann mohahahah! Det gjorde att Sting först såg ut att ge upp men när vi ställde upp efter att jag hade snott den två gånger såg jag fokusen. Helt fastnaglad blick, apporten var hans! Den gången vann han. Jag har även börjat med ett ljud inför apporten, han taggade till direkt på det. Körde även flera försök på vittring. ett vardagsrumsbord mellan mig och pinnarna. Inga problem, tror det blev fem upprepningar med pinnar åt olika håll. De låg på bredden, i två grupper, i en cirkel och på rad mot mig. Han plockade rätt varje gång. Jag har även fått upp lite tempo och ”habegär” genom att fråga honom om han kan hitta pinnen. Han håller den väldigt löst, med risk att han tappar den så jag har börjat med hålla-i-övningar.

Väldigt roligt pass! Dagen började dåligt med mig på uruselt humör men hade ett trevligt samtal med en god vän innan lunch som gjorde mig gladare och sen har det bara blivit bättre. Nu hoppas jag att jag vaknar på rätt sida imorgon 😉 .

Kommentera

