Starka och svaga sidor

Jag har varit duktigt och kedjat i nästan alla träningspass. Massor av beröm till mig själv! Faktum är att det är lättare att kedja nu när jag känner att Sting tycker att det är kul och att han håller ihop. Jättekul!

Igår körde jag hela trean med kommendering utan apporteringsmomenten. Vi var i ridhus med mycket sand = mycket svårt att apportera. Något att jobba på, ja men inte kedja.

Hans styrkor är helt klart rutan, sättande under gång och fria följet just nu. Fart, attityd och rätt snyggt också. Inkallningen från rutan igår var lite rolig dock, han sprang i full fart rakt förbi mig och vidare – haha! Vi har så klart många delar i fria följet som jag vill ska se bättre ut men vi ligger på åtta, kanske nia beroende på vad domaren tycker om hans ibland lite stora iver att göra rätt.

Sämsta momenten är utan tvekan  inkallning med ställande och fjärren. Att det ska vara så svårt för en kelpie att förstå att även om man springer fort så måste man stanna också 😉 . Jag har dock hittat en liten lösning med leksak bakom honom, så får vi se om vi hinner få något som liknar inkallning med ställande till tävlingen. Metallen är heller ingen stark sida, vi jobbar med farten där och ett tydligare gripande. Fjärren ser bra ut då jag är nära, men med avstånd kommer framhoppen i bax (stå-sitt) och ner (stå-ligg). Men ta i trä så har han inte gått fram stå nu på ett tag. Jag står nära och försöker trycka bak honom med hela mig, som sagt nära går det bra men går jag lite längre bort så är han där och arbetar inte som jag vill med rumpan. Gärna tips här! Malin, jag vet att du har tjatat på mig och jag försöker verkligen göra som du har sagt men vi kommer inte framåt alls känns det som. Frivilligt nära går jättebra, snygga skiften.

Jag känner mig neutral till vittringen och hopp apport, de funkar och ser ok ut. Så ska de bara klaffa på tävling också. Vi jobbar vidare och utmanar.

Roligast på träningen igår var en häst som tränades på området. Den longerades och både travade och galopperade. Sting skällde till en början när han såg hästen men direkt jag säger fot så är det full fokus. Inga koncentrationstapp trots att vi gick mot hästen då den tränades. Jätteduktig!

Nu ser jag fram emot första träffen med mitt gäng här i Härnösand ikväll. Fika- och filmkväll. Vi ska se ”Från valp till stjärna” som Maria Brandel har gjort. Sex brudar och så Johan som kommer hålla sig ifrån oss ;).

2 thoughts on “Starka och svaga sidor

  1. Jag minns hur jag slet som ett djur med fjärren med min tervhane Pedro som jag hade under några år. Det var precis på samma sätt som med Sting, det gick bra nära på ett visst avstånd, men så fort jag ökade avståndet så kom han fram lite. Jag fick helt enkelt inte till det, tills en klickerinstruktör sa att i Pedros värld är det nog uppenbart stor skillnad på två stegs avstånd och tre steg, till och med två och en halv steg gör stor skillnad för honom och då kan jag inte inbilla mig att han skulle klara en ökning från två till fyra till exempel. Jag började med att utgå från det avståndet där han alltid gjorde rätt, typ två steg, så öka med ett halvt steg typ – tillbaka och belöna – ett steg – belöning – två och ett halvt steg – belöna -ett steg – belöna – tre steg – belöna ovs. Alltså ett öka avståndet väldigt sakta och variera avståndet, ja det där vet du säkert redan hur man gör 🙂 Jag gick alltid tillbaka till honom och belönade varje skifte. Det här jojotränandet fungerade på honom och jag var lycklig den dag då jag kunde stå på tio meters avstånd och han gjorde alla skiften perfekt. Tyvärr hann jag aldrig tävla med honom i trean innan han omplacerades och i dag där han bor nu, så är inte husse tävlingsintresserad.

Kommentera

