Ni vet när allt går sådär bra

Då är det kul att träna hund!

I söndags tränade jag inomhus och filmade hela trean. Det kändes sådär, visst var han med men vi gjorde många missar och känslan var inte riktigt 100. Sån träning är inte rolig, jag påverkas och då påverkas ju även Sting.

https://www.youtube.com/watch?v=5IBPkUV904I

Jag blev glatt överraskad när jag fick filmen från Anna  och det såg rätt så hyfsat ut ändå. Efter träningstävlingen krånglade dock rutan och jag suckade lite för mig själv.

Så idag när det var dags för träning ville jag absolut träna rutan. Hade inte behövt vara orolig, en sån fart! Jag ställde och jag fick till ställande som jag belönade för direkt och sen ställde jag honom i rutan när jag var tillsammans med honom där och belönade för ställandet. La honom ner och gick och fick till en riktigt fin inkallning som jag kunde belöna. Mycket nöjd! Tack vare dig Malin har i verkligen låst upp detta moment!

Körde en vittring direkt efter för att få till hög aktivitet innan lugnt avsök. Första gick bra, jag belönade markeringen i och med att det var en av de första gångerna i ridhuset. Andra gången ville han inte ta pinnen, den låg ju i äcklig sand! Här är jag ändå väldigt nöjd! Han markerade rätt pinne gång på gång, även om han inte ville ta den. Jag bad om den flera gånger, tjatade nästan men han plockade inte vilken som helst ändå, ha markerade rätt igen utan att ta den äckliga sandiga saken. Det är ändå ett bra bevis för att han nu fattar grejen, nu måste vi träna på att plocka även om det är äckligt runt om. Det var samma med den vanliga apporten, äckligt att plocka. Roligt däreimot att leka med en träningskompis som busade med apporten. Då gick han inte till mig med den inte, rakt till henne varje gång :).

Inkallningen har jag tränat med att kasta leksak över huvudet, det har lyckats förr. Men nu har jag tänkt om eftersom jag inte riktigt får till det med Sting. Testade idag att kalla in lång sträcka, ställa nära mig och sen skicka bak mot leksak (eller idag då, en person som tjoade och busade med honom) och det fungerar bättre. Jag byter nog taktik här tror jag så får vi se vart det leder.

Avslutade träningen med att köra hela zätat. Jag tycker att det momentet är roligt. Så fint det blev, han lydde alla kommandon och gjorde det riktigt bra dessutom! Väldigt nöjd med det!

Plats och sitt i grupp körde jag också. Hakan i backen för första gången med andra hundar och se där, det funkade 🙂 . Jag gjorde ett dubbelkommando med kroppen men snart behövs inte det. Woho! Sitt i grupp däremot måste jag få större fokus på, han vill gärna nosa omkring sig. Det ska vi träna på att inte göra 🙂 .

Väldigt nöjd med passet! Tävling om fyra veckor och jag känner att vi är med på banan, just idag i alla fall 😉

2 thoughts on “Ni vet när allt går sådär bra

Kommentera

