Summering av 2013

Julen närmar sig och eftersom tiden går fort så skriver jag min summering av 2013 redan nu. Dessutom är jag sjuk och har tråkigt så det är nog snarare därför inlägget kommer redan nu 😉 .

2013 har varit det bästa i mitt liv. Personligen har jag aldrig gjort så stora förändringar som i år och hundträningen och Sting har fått stå tillbaka för mig själv. Det har självklart påverkat oss och vår träning och tävlande men så är det och så får det vara.

Tittade lite på mina mål för 2013 och de var med sorg i sinnet som jag läste om Mira. Inte hade jag en tanke på att hon inte skulle finnas hos oss då jag skriver detta. Hon var ju så pigg. Lilla skruttan ❤ .

Sting skulle bli uppflyttad till elitklass spår var tanken. Men vi kom ”bara” till högre klass spår i år, men det på en tävling med dagens bästa lydnad. Vi skulle också ha ett förstapris i lkl III och det fixade vi inte heller. SEUCH trodde jag att vi skulle fixa men för det krävs ju att han ställs ut 😉 . Han fick dock en titel i år, KORAD. Tanken med att komma till elitklass i bruks och förstapris i lkl III var god men jag prioriterade mig själv i stället för Sting då jag tog tag i mitt stora problem här i livet i år. Mitt problem med mat.

Jag undrade under en period varför jag inte orkade eller ville träna Sting som jag brukar, jag har aldrig haft ett sådant lite intresse för att träna som under andra halvan av innevarande år. Men så klart, all min kraft gick till att arbeta mig igenom min matfobi. Sommaren var oerhört tuff, inte bara renoverade vi köket (tack så mycket Johans pappa Carl för all hjälp!) utan jag gick till psykolog varje vecka och arbetade mycket med smaker, att äta och att hantera mitt stora obehag för mat och att äta. Jag tränade för tävling, men inte helhjärtat. Jag kunde inte tänka nytt, inte orka ta mig igenom det som behövde bättras på. Men jag behöll glädjen och valde att tävla av en viktig orsak, att inte vänta på det perfekta. Jag gjorde medvetet en start då Sting inte var klar, jättebra beslut för vi hade en sjukt rolig tävling som jag skrattade mig igenom 🙂 . Sting hittade på flera tokerier men han behöll glädjen och en underbar attityd genom hela tävlingen.

Arbetet med maten fortsatte under hösten och helt plötsligt lossnade det. Jag kunde äta massor helt plötsligt och det var ju så mycket mat som var ju gott! Trodde aldrig att jag skulle gilla bland annat sparris, vitkål, broccoli, grillad paprika så mycket!

Vi tävlade i trean en andra gång i november, gick jättebra men vi kom inte ända fram denna gång heller. Men det var en mycket bra känsla och jag kände och känner att vi är på gång, jag och Sting. Vi har många fina bitar och det mesta är detaljer som behöver till för att det ska bli riktigt fina poäng. Jag tycket att ett andrapris i lkl III är bra!

Efter tävlingen i november tog jag nästa steg i mitt liv och träningen hamnade åter igen åt sidan. Jag valde att börja med LCHF. Inte för att gå ner i vikt, utan för att jag helt enkelt kunde. Jag hade ett val! Så häftigt! Jag saknar inte pasta, potatis (som jag faktiskt började äta!) och ris. Jag har levt på pasta och ris hela mitt liv, tack och adjöss med den skiten! Spannmål – bye, bye! Min mage har tackat mig!

Resultatet för min personliga utveckling i år är, dryga tre kilo lättare, en stor glädje till mat och matlagning, jag är piggare och gladare än någonsin och jag mår helt enkelt så bra!

Nu hälsar jag 2014 välkommen!

3 thoughts on “Summering av 2013

Kommentera

