Fortsatt arbete med rutan och ingångar på planen

Ska skriva om dagens träning också men först en liten film där jag fick träna Malins fina Scream. Han är så fin den hunden, kunde jag fått en sån som han så hade jag varit intresserad av aussie nästa gång. Men det får jag ju inte 😉 .

Idag var det kallare, men tack och lov inget vitt som föll från ovan. Jag skulle träna rutan med fokus fart och ställande i rutan samt ingång på plan. Vi smög in några små, små kedjor i det hela också och det kändes inte ett dugg jobbigt 🙂 . Jättestor skillnad bara igår och till idag på Stings fokus på ingång på planen och ljud. Idag kom ljud en gång, sen bara fokus på mig. Jättenöjd med detta!

Rutan såg också jättefin ut. Vi fortsätter med att träna på motivationen mot rutan och att ställa sig i rutan. Sting sätter sig eller lägger sig i rutan, jag vill få till ett fint ställande före läggandet. Jag varvar med att skicka mot leksak, utan leksak, med ställande och avslutar med att hetsa och springa ikapp mot rutan. Bara från igår till idag såg jag att rutan fångade hans blick direkt vi kom in för att träna. Ställandet i rutan fungerade också bra, han provade att sätta sig två gånger och sen lägga sig. Då började jag på instruktioner av Malin att säga stanna senare och sen belöna för att han vänder runt, alltså att han inte hinner sätta sig. Detta fungerade jättebra och vi kunde avsluta med ett fint ställande. Filmen visar två olika pass, viktigt att inte köra för många gånger på raken så klart :).

På eftermiddagen tränade vi fjärren och kommandot plats där han ska lägga hakan i backen. Fjärren ska jag börja ha externbelöning bakom honom så han får mer bakåttänk och jag ska säga ”baks” i stället för ”bak” när han ska sätta sig från stå. Då blir det tydligare för honom märkte vi.

Plats är ett klurigt kommando tycker Sting. Jag pausar då han gör fel flera gånger och det har gett resultat, han gjorde mycket fina platser idag!

Det har varit jättekul att ha Malin här och så viktigt för min träning. Extra roligt är det också att vi tränar lika, ser mycket till glädje och attityd och det hörs i filmen hur roligt vi tycker att det är då hunden gör rätt 🙂 . Det är så här lydnad ska tränas tycker jag!

Kommentera

