LCHF-lussebullar

Det finns ju så klart flera saker jag saknar lite nu när jag äter LCHF. Lussebullar är en sak.De som finns på nätet ser inte så roliga ut och de har fått blandat beröm och ris. Men riset beror kanske mycket på vad man har för förväntan, vill man att det ska smaka som vanliga lussebullar så blir man ju så klart besviken. Men då får man tänka om tycker jag, eller baka vanliga lussebullar och hålla tyst 😉 .

Jag valde att utgå från Marianns recept när jag gjorde mina bullar. Men jag gjorde lite förändringar ändå. Här är receptet:

4 ägg + 1 gula
2 msk Akaciahonung (det var den jag hade hemma)
50 gram smält normalsaltat smör
1 dl grädde
2 msk (vanliga skedar så ganska stora) kesella
1 dl kokosnötsmjöl
3,5 msk fiberhusk (ca)
2 tsk bakpulver, lite rågade
2 påsar saffran

1 äggvita för pensling
Vispa ägg cirka 4-5 minuter. Det ska bli fluffigt.
Lägg i smör, kesella, saffran, honung  och grädde och blanda ihop.
Blanda de övriga torra ingredienserna väl och blanda ner i smeten. Jag tog en slickepott för att få ner allt från kanterna och få ihop smeten.

Låt smeten vila i minst fem minuter.

Dela upp smeten i lagom många bitar (jag gjorde åtta, men jag ska ta färre nästa gång – vill ha lite större bullar 🙂 ) och rullta ut dem en och en till längder. Ta lite kallt vatten på händerna om det blir kladdigt. Jag behövde inte ta mer mandelmjöl till utbaket då jag gjorde så). Tryck ihop längderna lite så de blir högre och rulla kringlorna ganska hårt så de håller ihop bättre. Pensla med äggvitan och in med dem i ugnen, 175 grader i 15 minuter.

Jag hade russin på mina, inte så LCHF men det ska vara russin på lussebullar ;).

Nu gör jag glögg, efter detta recept. Ska bli gott med adventsfika ikväll.

2 thoughts on “LCHF-lussebullar

    • Jag kan (och vill inte) ta slaskdagar för det är just spannmålen jag tycker är så skönt att slippa. Min mage tackar mig 😉 . En vän till mig som inte äter LCHF fick smaka och hon ville ha receptet 🙂 .

Kommentera

