Baka bröd med LCHF-innehåll

Jag har bakat och lagat mat så det står härliga till. Baka tog så lång tid förut, nu går det på ett kick. Detta innebär att jag har provat flera olika brödsorter hittills och kokostoppar utan socker. De sistnämnda var ätbara men jag har nog inte varit sockerfri nog länge för att uppskatta dem riktigt.

Brödsorten som absolut är nummer ett än så länge är zucchinibaugetter. Dessa gör faktiskt så jag inte saknar vanligt bröd än. Jättegoda med smör och stekt ägg på.

Sen kom ett bottennapp, Oopsies. Jag gjorde säkert något fel för mina var sladdriga och smakade bara ägg. Nej, inget jag gör igen.

Senaste brödbaket är mjukt bröd med halloumi. De hade lång jäsningstid och man använde bara äggvitorna vilket jag inte tycker om. Jag hade inget jag kunde göra med gulorna (tips?) så de fick jag ju slänga. De var helt ok, hamnade absolut inte på förstaplats men det är svårt att inte slå oopsies 😉 .

Nästa bröd som jag ska baka är tekakor, antingen med chiafrön eller solrosfrön. Sen måste jag prova formfranska och göra varma mackor också :).

So much to do, so little time 😉 .

Blev ju påmind om att jag ju gjort knäckebröd också! Det är en sort med jäst i. Supergott!!! Ska prova fler sorter, bland annat Fröknäcke som Tina nämner i kommentaren.

9 thoughts on “Baka bröd med LCHF-innehåll

  1. Kul att du kommit igång med bakandet. 🙂 Tja, oopsies är nog sådana man bara provar en gång tyvärr.. Överhuvudtaget när någon skriver att ”det smakar precis som vanligt bröd/pasta/efterrätt /whatever” så har iaf jag lärt mig att dra öronen åt mig. De är oftast vääldigt optimistiska i sina smaklökar. 😉

    Äggulorna kan du ha i en omelett/äggröra, eller använda i en äggbaserad sås till middagen (majönnäs/aioli/bea/hollandaise osv).

  2. Har du testat knäckebröd – fröknäcke? Min nya passion och Underbart gott med smör och ost på och dessutom lättlagat, fast de skall vara i ugnen länge 🙂

  3. Tack för att du delar med dig . Jag hade nog aldrig testat LCHF om inte du inte hade delat med dig med massa goda recept 😉 Jag har gjort som ett liknande fröknäcke, men det var med lite olika vetemjölssorter i och det var supergott. Ska testa det med mandelmjöl. 😉

    • Tack för tipset. Jag försöker hålla mig ifrån sötningsmedel och socker överhuvudtaget. Behöver jag någon gång ta till sötning så får det bli äkta vara som socker, honung eller mörk choklad. Men helst inget alls.

      Detta just för att jag vill bli av med sockersuget och vill inte trigga det med att lägga till annat hela tiden. Men som sagt, de få gånger jag behöver det så blir det vanlig sötning i stället.

Kommentera

