Den där känslan, efter ett riktigt bra träningspass

Den är så underbar! Känslan efter ett riktigt bra träningspass, där allt inte gick jättebra men många fina bitar och kvitto på att man är på rätt väg. Sånt är gôtt!

Igår åkte jag och Lovisa som har mallen Odd ner till Timrå för att träna på deras allmänna träning. Som vanligt var det massor av folk och dessutom rallylydnadsträning.

Platsliggning med skott, jag dold bitvis – superfint! Han reagerar inte ens på skotten, viker öronen lite men sen inte en reaktion. Säger det igen, när man har haft skotträdda hundar går känslan aldrig över – det är så skönt att ha en skottfast hund! Dessutom gick hunden längst bort från Sting upp och skuttade fram till Odd (som låg kvar – stjärna till Odd!) medan matte vrålade (gillar verkligen inte folk som vrålar på platsliggningen, tur Odd är en jäkligt stabil hund). Sting tittade men låg kvar och jag fick möjlighet att belöna för det.

Sitt i grupp – här har vi lite att jobba med, han har börjat lägga sig då jag går tillbaka. Jag gjorde misstaget att säga bra och sitt…så låg han ner 😉 . Jag är dock inte orolig för detta moment inför tävlingen, det hinner vi fixa tills dess. Han kanske kommer att röra sig då jag kommer tillbaka men lägga sig ner tror jag inte att han kommer att göra. Problemet med både platsen och sitt kvar är att han är så glad över att jag ääääääntligen är tillbaka och det har vi kvar att jobba på. Jag tränade sitt medan jag störde Lovisa och Odd lite senare och det gick bra. Tips om vad jag ska göra då jag går tillbaka och han rör sig?

Sen tränade vi rutan. Jag la honom och satte upp rutan. Hämtade en leksak och gick in i rutan, kallade in honom och kampade och hade så kul! Sen la jag leksaken bakom och vi sprang tillbaka till start och som han sprang. Nästan så han for på näsan, snabbaste farten hittills. Även utan leksak, som jag gjorde efter hade jag super fin fart och fick belöna för en fin ingång i rutan. Ställde honom i rutan på kortare avstånd och nu börjar det sitta, vi får se hur långt jag kommer till nästa helg, kanske sätter han sig igen då men vi är på gång och vi har en plan.

Vi fick hjälp att lägga ut vittringspinnarna av en för Sting helt främmande person, dessutom ställde hon sig intill pinnarna som extra störning. Det brydde han sig inte ett dugg om, som alltid så är han i arbete och då ska inte någon annan störa honom <3. Det som var svårt och som blev så bra och ett kvitto på att vi har kommit långt var följande: Hon la pinnarna väldigt brett, tydligen kan de ligga så brett så det måste jag träna på. Sting hittar första gången direkt, då låg pinnen i mitten. Andra gången la hon pinnen till höger och då blev det problem för Sting, just för att de låg så brett. Han sökte av till vänster men stoppade lite tidigt till höger. Jag skickade om tre gånger, med samma fina attityd på Sting. För någon vecka sedan hade han till slut plockat vilken som helst men det gjorde han inte. Han letade och tredje gången hittade han rätt pinne och markerade den. LYCKA! Vi har kommit så långt!!! Nu ska här tränas på att jag kan vända mig om, han ska söka av ett bredare område om han inte hittar rätt pinne och han ska apportera in pinnen. Jag tränar detta moment väldigt långsiktigt, inte till tävlingen men vi har en chans nu känner jag. Woho! Tränade på att jag skulle vända mig om i morse och det var ju inga problem 🙂 .

Fjärren gick ok med tanke på störningen, han var lite splittrad. Men än har vi lite kvar, han ska bli säkrare på bak och ner och han ska sluta ta ett steg med en baktass som han kan hitta på ibland. Men jag är nöjd, vi är på gång att få ett bra moment här med!

Blev körd i ff och det var så fint! Hans position har gått tillbaka igen till nästan där jag vill ha honom och han ljudade inte. Körde lite efteråt där jag innan hetsade upp honom och försökte provocera fram ljud men han fixade det ändå, kanske inte så snyggt som jag vill ha det men jag var inte ute efter snygghet, jag var ute efter total tystnad. Däremot har vi en del nysningar, jag vet inte riktigt hur jag ska få bort dem dock.

Lånade Odds metallapport, större än den han har. Hetsade första skicket och belönade för fart ut och gripande. Andra gången stod jag stilla i utgångsposition vid utskicket och belönade då han grep och det gick jättebra!

Att träna på till tävlingen (lite extra):

Hopp-apport (oops 😉 )

Sitt i grupp

Platsliggning

Apportera vittringsapport

Söka vidare i vittringsapportering

Vända mig om när någon annan lägger ut pinnarna

Fjärr, stå stilla och lyd kommando

Ställa sig i rutan på långt avstånd

Komma på inkallningskommando från rutan

Sidoförflyttningar

Kommentera

