Stort steg framåt med vittringen

Igår tog jag med mig vittringspinnarna till klubben. Oerhört störande miljö just ikväll eftersom det var tisdagsträning, vilket jag hade glömt. Hemma går vittringen bra nu, jag kan få upp honom i tempo innan och han kan fortfarande markera ut rätt pinne.

Jag la ut färre pinnar och satt nära, gick tillbaka och sänkte kriterierna. Vi hann ett pass som gick jättebra och sen när jag skulle skicka en andra gång kom alla stora, ljudliga (ofta hanar av bruksras som är hos ägare som inte tränar…) hundar från överallt. Inte bästa situationen att träna vittring på. Sting började morra men gick ändå ut och började leta, jag valde att ignorera ljudet och höll andan. Han plockade en pinne, rätt pinne! Woho! Skitsamma att han inte ska plocka än, han letade och fann men ville troligen inte stå still och markera på grund av hundarna runt om så han plockade i stället.

När alla hundar gick till en annan plan och det åter igen var tyst och inga ljudliga utfall, morranden och annat hördes testade vi två gånger till. Han gick ut, sökte fint och markerade med att frysa nosen.

Duktig hund!

Kommentera

