Allting var nytt, ändå fungerade det!

Träning åter igen på Kramfors BK. Väldigt trevlig klubb, synd att det är en bit att åka annars hade jag åkt varje vecka på deras bruksträningsdagar.

Ikväll skippade jag platsen för jag kom för sent, tog en promenad i stället så Sting fick gasa av sig lite av upphetsningen av att åter igen fått åka till ett så roligt ställe 😉 . När jag kom tillbaka mötte jag en man som frågade om jag ville köra uppletande i deras ruta. Jag hade inga grejer med mig men det var lugnt för det låg redan fyra saker ute. Två i ena sidan, en långt ut och en närmare, en i mitten av rutan och en i högra hörnet långt ut. Allting var nytt för Sting:

-uppletande i högt gräs
-fyra nya saker som någon annan lagt ut
– minst en hund som kört före
– ingen retning överhuvudtaget

Oj, va nervöst. Skulle han klara det, tre som tittade på oss dessutom. Jag fick reda på var de låg och efter lite upphetsande klara, färdiga så släppte jag honom. Som ett skott rakt ut, letade och saktade ner tempot lite, hittade handsken, grep direkt och kom in – matte jublade!

Skickade sen tre skick på den andra saken utan resultat, belönade med godis för bra arbete men gav upp och gick på den i mitten. Han letade lite snett åt vänster, hade nog den andra i näsan ändå men kom på den andra rätt och grep repbiten och sprang in. Sen ville jag ge upp, men efter lite (väldigt lite) övertalning så skickade jag även på den tredje saken. Han sprang ut och försvann ner för en liten lutning, efter några sekunder som kändes som år kom han i full fart tillbaka till mig, med en plånbok i munnen. Åh vad jag var glad och han tyckte att det var så kul!

Sen kunde jag åkt hem, jag var så nöjd med honom!

Lydnaden gick även den bra, jag måste dock ta tag i fria följet. Det ser snyggt ut men jag vill ha honom längre bak – det ska vi ta tag i nu. Fick dock visa upp det lite för en kvinna som behövde lite hjälp med hennes fria följ, det kändes kul 🙂 . Fjärren gick sådär, han tar steg – ska ta tag i det med. Det momentet tycker jag dock är svårt! Sättande under gång gick jättebra, fina sättanden!

Tränade även lite kryp och skall. Han sitter väldigt roligt i skall, vinterns träning och krypet går bitvis lite fort. Men det är småsaker. De två momenten kommer att bli riktigt fina med lite mer pet.

Imorgon kväll är det träning med Lovisa igen och denna gång kommer en till tjej med som vill träna lite miljö och låta hunden få vara med bara. Det ska bli kul!

2 thoughts on “Allting var nytt, ändå fungerade det!

Kommentera

