Framsteg i uppletandeträningen

Vilken härlig morgon! Efter att det har öst ner hela veckan vaknade vi idag till sol och höstvärme. Promenad innan frukost var ett måste! Jag tog med mig två uppletandesaker, idag skulle vi se om träningen att gripa hade gett resultat. Sting har alltid letat bra men när han har hittat leksaken har han vänt sig om och tittat på mig. Vi har därför inte kört riktigt uppletande under hela sommaren utan i stället har jag tappat saker eller hetsat honom innan jag slänger iväg några meter och belönat vid gripandet, precis som apportering fast med andra saker – ofta hans halsband eftersom han älskar det.

Idag fick Johan vänta med Sting en bit från uppletanderutan, jag gick ut en ruta – inte fullt djup och bredd idag dock. Jag la ut två saker i rad med runt fem meters mellanrum i djup. Min tanke är att gradvis lägga leksaken längre och längre ut, han ska inte hinna springa i sidled utan ha tanken rakt ut i huvudet. Innan jag skickade ut honom kampade jag med honom och taggade honom lite.

Siktade och släppte ut honom på leta och höll andan. Han letade, fick den i näsan och smack så tog kan den! Jubel och kamp när han kom tillbaka. Min plan var att byta till halsbandet och kampa med det men det ville han inte, han ville kampa med det han kom in med – super! Skickade ut honom igen på nästa som låg lite längre ut. Rakt ut och även nästa tog han direkt. In med den och kampa, matte och hund helt lyriska. Han tyckte det var så otroligt roligt!

Jag gick nu bort och Johan fick gå ut med dem i andra sidan av rutan. Tillbaka med Sting och även här fick han den i näsan så han kunde gå rakt på den och inget funderande utan plockade direkt. Nästa skick sprang han rakt på en svamp, som tur var inte en giftig. Jag ropade för jag trodde att det var en flugsvamp men han reagerade inte på det och mitt upprepade leta hade inte behövts. Han hittade leksaken några meter från svampen och tog den direkt och kom in. Lycka!

En härlig morgonpromenad! Älskade hund va rolig du är 0ch träning säger du aldrig nej till. Du ser jämt så cool och lugn ut 😉

 

 

2 thoughts on “Framsteg i uppletandeträningen

Kommentera

