Va lätt det går

Nu har jag kommit på varför jag under sommaren och början av hösten inte har haft något träningsug. Jag har ju samtidigt jobbat stenhårt med min matsituation och den har tagit mycket kraft. Jag har inte orkat helt enkelt, inte träna, inte filma träningen, inte fota och inte blogga. All kraft har gått till att hantera vardagens maträtter, att planera nya utmaningar, nya rätter, jobbiga rätter och säkra rätter. All kraft har gått till att äta.

Nu ska vi trappa ner på besöken hos psykologen, först varannan vecka och sen färre och sen bara återbesök då och då. Jag förklarade för henne att motivationen att fortsätta har minskat nu när jag äter så bra som jag gör. Jag har nått flera av mina mål och jobbar vidare med känslor som att gå ut och äta utan att veta vad de serverar, att hantera när kväljningskänslan kommer, att tillåta mig att äta säker mat och inte utmana mig varje måltid. Det har börjat bli tvärtom, jag vill hela tiden äta nytt så jag inte tänker på att det är ok att äta korv och bröd, pastarätter – säker mat. Jag får göra det, inte varje dag i veckan men det är ok några dagar. Jag kommer inte att falla tillbaka, jag är alldeles för motiverad för det. Men det är så enkelt att inte behöva tänka, bara äta och bli mätt.

Fokus nu ligger inte på att äta nya saker, jag har lärt mig att smaka och att fortsätta äta för att lära mig olika smaker, det är svårt att veta om det verkligen är något jag inte gillar eller om det bara är en vanesak. Fokus ligger i stället att hantera kväljningarna, att fortsätta äta och utsätta mig för saker jag kväljer av. Det positiva är att antal saker jag kväljer av har minskat drastiskt, men de som är kvar (som jag vet om alltså) är riktigt jobbiga saker som ger mig obehagskänsla bara jag tänker på det. Men jag måste jobba med det för annars lär jag mig inte att hantera känslorna, tankarna och själva kväljningarna. Jag känner att jag har mycket att jobba med här!

Samtidigt kommer känslan ”va lätt det går”. Det kanske inte har varit så jobbigt ändå när det gått så fort? Tankarna kommer direkt, nertryckande och tråkiga. Jag måste tänka på att jag har varit enormt fokuserad, koncentrerat mig helt på detta under hela sommaren, jag har jobbat 100% med det och jag var framförallt redo och motiverad att göra det. Jag minns så början, bara att äta den lilla biten kålpudding. Oj, det var tungt i magen då.

Jag vägrar att tryckas ner av negativa tankar. Ja, det har gått fort för jag har jobbat bra! Jag har engagerat mig och kämpat på, det har varit min personliga utmaning och allt annat har fått stå tillbaka – inklusive Stings träning.

Idag åt jag en tekaka med sallad, ost, skinka, gurka, tomat och smörgåsgurka. Åh känslan! Till lunch en jättegod Ceasarsallad. Åh känslan!

3 thoughts on “Va lätt det går

Kommentera

