Suget har kommit tillbaka

Jag har inte alls haft träningssug på senaste tiden. Sting har mest fått springa (varje onsdag med draghundsgänget) och hänga med på fisketurer och svampturer. Men igår åkte vi upp till Kramfors Brukshundklubb och tränade med deras bruksgäng. Man känner dig verkligen välkommen där!

Platsliggning med skott, sex hundar på rad. Jag var synlig första skottet och gömde mig resten. Sting ligger säkert men alert, bryr sig inte ett dugg om skotten. Han är lite för alert för min smak, men jag tror det nya i att jag gömmer mig kan göra det. Så fortsätter jag träna som jag gör så ändrar det sig helt säkert.

Sen tränade vi en och en i två mindre gäng. Jag, och två till, en med labbe och en med schäfer tränade tillsammans. Jag fick hjälp med att se så Sting var där jag ville ha honom i position. De tyckte han låg bra men jag vill ha honom lite längre bak för han har så lätt att trippa fram och där han ligger är det inte mycket marginal till att det är för långt fram. Han hade fin attityd och var verkligen med. Otroligt ointresserad av kursdeltagare (appellkurs med kanske tio deltagare) och den andra gruppen som tränade. Tränade även metallen och han gjorde en riktigt fin hel apport igår! Lite långsamt in men galopp nästan ända fram – framsteg! Fick tips om att tejpa apporten och hade jag varit i början av träningen då han inte ens ville gripa så hade jag kanske gjort det men nu är vi på g och han börjar tycka riktigt mycket om den.

Hjälpte de andra med lite småpill, jättekul och jag blir så engagerad jämt. En gång utropade jag ”Belöna! Belöna för fan!”. Så typiskt mig haha!

Sting fick ligga och vänta medan jag hjälpte schäferägaren med träningar att byta leksak och att släppa. Han låg jättebra! Supernöjd med det för det är han inte tränad på.

Ikväll hade jag tänkt lägga spår men jag glömde sakerna hemma så det får bli på torsdag eller fredag i stället. Imorgon är det träning med draghundsgänget. Ojojoj säger jag bara, där skämmer jag ut mig. Eller jag hade känt så om jag hade brytt mig. Sting fortsätter att skälla och stå på bakbenen och vill med de som drar iväg med cykel. Mina ben går som trumpinnar efter honom då vi äntligen får sticka efter de som joggar :). Skitkul!

2 thoughts on “Suget har kommit tillbaka

Kommentera

