Första chansen på CERT

Igår var första utställningen där Sting kunde ta CERT. Det var till en början bara honom i bruksklass men en hane till var där och kunde byta klass pga att han blivit godkänd i lkl. Domaren var en jättetrevlig kvinna som kände igenom Sting noggrant men vänligt. Sting stod där han stod. Han kunde också, till skillnad från förra utställningen ställa sig på kommando 😉 . Han skötte sig jättebra men måste lära sig att trava och inte ta till galopp då vi springer 😉 . Ringträning – tråååååk!

Kritik:

2,5 år, tilltalande hane, bra storlek, bra proportioner. Välformat huvud, nosparti, bett och tänder. Välplacerade öron av bra storlek, välformade ögon som skulle vara mörkare. Utmärkt hals och överlinje, aning brant kors, välfyllt förbröst, bröstkorg och djup. Utmärkt benstomme, breda lår, välvinklad, välgående.

Överlag som vanligt väldigt bra kritik. Brant kors var nytt för mig. Ögonen vet jag ju och hur lätt är det att ha mörka ögon då solen lyser rakt i ögonen, de är bättre inomhus 😉 .

Detaljerna skilde mellan Sting och den andra hanen, han var också snygg och domaren tyckte att det var två mycket fina hanar som visades upp. Den andra hanen vann, han var fem år och var överlag mer bred än Sting.

Sting fick excellent och CK. Tur man inte är tävlingsmänniska, besvikelsen var inte så stor 🙂 han fick ju skitfin kritik och CK är väldigt bra tycker jag 🙂 .Vi hoppas på nästa utställning i stället 🙂 .

Utställningar förresten, satt och tänkte lite när jag lyssnade på alla runt omkring mig. Va mycket skitsnack och ”jag vet bäst” inom hunderiet. När jag var på utställning en annan gång så kom de som hade tiken fram till mig och hälsade. Jättetrevligt tyckte jag! De klappade om Sting och sen började de kritisera hur han såg ut (!). Han hade allt lite ljusa ögon och va mycket päls han hade osv. Varför? Kände de sig hotade eller vad? Jag blev helt paff, så gör man ju inte! Jag kanske ska skämmas men lite kul var det att de åkte ut med ett very good medan Sting fick excellent och CK.

Detta är inte första gången jag hör skitsnack på utställningar. När jag var på My dog innan Sting var född träffade jag på en kvinna och berättade för henne att jag skulle köpa kelpie och varifrån. Då började kvinnan prata ”skit” om fia och sa att hon hade tuffa hundar osv (kommer inte ihåg vad hon sa mer fia och jag vet inte vem det är 😉 ). Men va? Hade jag haft mindre skinn på näsan skulle jag ju blivit förtvivlad. Men jag blev bara tyst och besviken på kvinnan och ursäktade mig snart för att gå till uppvisningsringen i stället.

4 thoughts on “Första chansen på CERT

  1. Grattis till den fina kritiken och CK! 😀 Ja, visst är det trist med skitsnacket, jag har också hört en hel del på de utställningar jag varit på. Väldigt tråkigt att man inte bara kan glädja sig åt varandra istället.

  2. Jag tror man lär sig under åren ta ”skitsnacket” eller kritiken. Jag har en hane som är lite svag i ryggen och har sina andra exteriöra fel, folk säger det ibland och jag tar det, eftersom det bara är exteriör, det påverkar inte mig eller min hund i vad andra säger. Tror det är viktigt att ta det så. Att inte bry sig helt enkelt, eller att veta själv att man har en hund som inte är perfekt för andra 😉

    /Sofia o Casey

    • Fast det är en sak att tillsammans diskutera om hundens utseende och kanske se både fördelar och nackdelar. Det har jag inget emot. Men att främmande människor kommer fram och hälsar och sen kritiskt tittar på hunden och gör en bedömning utan att föra in mig i samtalet, det tycker jag är ohyfsat och otrevligt. Så klart är inte Sting perfekt, han har för ljusa ögon och lite för djup bröstkorg. Men det gör det inte ok för folk att vara otrevliga.

      Tror det är avundsjuka jag. De går inte fram till en ”ful” hund och kritiserar det första de gör. För den utgör ju inget hot 😉 .

      • Otrevliga människor fulla med avundsjuka finns det gott om som inte vet hur man ska föra sig bland folk. De som du större på verkar ha varit typiskt exempel på det. Men det är ju deras problem, inte ditt. Du har världens bästa hund oavsett hur han ser ut! 🙂

Kommentera

