En aktiv dag!

Först! Tack så jättemycket för alla hejarop här och genom SMS. Det känns oerhört bra och skönt att ha så mycket stöd av mina fina vänner!

Utställning, skyddsuppvisning och lydnadsträning. En aktiv dag för en kelpiehjärna.

Sting var anmäld till en inofficiell utställning. Lite träning inför höstens riktiga utställningar. Kan konstatera att han har tränat mycket sättande under gång 😉 . Men vi löste det till finalen, han blev BIR (ensam) och BIG4 (av kanske sex-sju stycken). Det jag var riktigt nöjd över var att han hanterades utan problem och domaren var inte helt ”hundvänlig”, tittade ner och stod över. Han backade en gång, ett steg men sen gick han fram direkt igen. Dessutom reagerade han inte ett dugg på att andra hundar var efter honom i finalen, varken då vi stod uppställda eller sprang. En holländsk herdehund var alldeles för nära, vi sprang inte nog fort tydligen. Oartigt tycker jag, håll ut i svängarna så behöver de inte vara uppe nästan framför mig och Sting. Men, Sting struntade i det och stod också bra trots flera hundar bakom. Superbra Sting!

När vi var klara riktigt kröp det i kroppen på Sting. Utställning – bah! Ge mig en utmaning! Efter ett bad i Ångermanälven tränade jag lite lydnad på en öppen plats bakom ringen. Finfina sidoförflyttningar och sättande under gång. Total fokus på matte trots hundar och folk runt om. Superbra Sting!

Vidare till skyddsuppvisning av två holländare med mattar, jättekul att se. Sting som var lugnt och helt cool, tände till rejält då det blev skyddsarbete. Jag vill också träna – woho! Hitta på något!

Väl hemma igen, utan ett enda pris – dåligt Sollefteå BK. I finalen tycker jag i alla fall att man kan göra lite roligt med uppställning 1-4 och priser. Men inget sånt alls, ingen show och ingen uppvisning av de som vann. Första gången jag har varit med om det faktiskt.

Lite vila och middag, sen ut för att träna rutan. Jag har gett mig fan på att jag ska få upp mer sug mot rutan. Idag kom jag en bit på väg. Jag har grunden till rutan, genom targetträningen. Han vet vad rutan är men har inte ett drag mot den. Idag varvade jag med leksak bakom och att skicka utan leksak och nu fick jag upp farten även på långt avstånd. Jag har ett problem och det är när jag ska säga stanna för att han inte ska stanna utanför rutan. Vi får experimentera där lite. Jag ska lära in att han ska söka sig i rutan, men just nu är fokus på att springa fort. Riktigt rolig träning, trots värmen så jobbade han bra!

Nu är han helt borta under bordet. Det har varit en bra dag 🙂 .

3 thoughts on “En aktiv dag!

Kommentera

