Sting – en hund med guldstjärnor över hela sig

Johan åkte iväg för sin fiskeresa, jag packade ryggsäcken med rutan, metallen och ett gäng leksaker. Träningsdags! Tänk vad en anmälan till tävling kan göra så man strukturerar upp sin träning, jag ska nog alltid ha en anmälan i bakfickan 😉 .

Jag gick och funderade lite på väg dit, på hundar från förr. Nikita var ju den första och enda tävlingshunden som jag startade ettan och tvåan med. Vi hade LP i tvåan men studier och ålder på henne satte stopp för start i trean. Men något som var klockrent på henne var att hon klarade av saker som vi inte tränat på mycket, jag kunde göra inkallningar på konstiga sätt eller helt plötsligt skicka henne över ett hinder för att ta apporten trots att jag aldrig tränat på det förut. Lite så är Sting också, han bara gör och tänker inte så mycket. Inte alltid, men ofta. Jag uppskattar det mycket hos honom. Jag har också lärt mig att uppskatta hans lugn, hans balans och förmåga att göra så mycket i träningen utan att visa ett uns av stress eller galenskap. Han är fokuserad! Men, han kräver också mer av mig. Men det ska inte falla på hans negativa sida, bara för att det är en kelpie så tycker jag inte att han behöver vara totalt galen för det. Jag har fått en balanserad hund som faktiskt tänker efter och litar på det jag säger. Guldstjärna till min pojke!

Något annat jag uppskattar är att han inte blir rädd för saker som han inte har varit med om förut. Igår gick vi på en mosse (myr för er i norr 😉 ). Bra träning och trots värmen kämpade Sting på och sprang runt oss. Vi gick till ett litet tjärn där han skulle få bada. På väg ut växte det vattenväxter, riktigt tätt och ute i vattnet näckrosor. Han gled i det djupa vattnet och bara simmade på, kämpade rejält för att komma igenom vattenväxterna, inte att han backade, blev rädd eller simmade fortare. Han bara tog i lite extra tills han var igenom. Det kanske är vanligt, jag vet inte men jag själv stod och rös i alla fall och jag kan ju tänka logiskt att det inte är farligt 😉 .

Min goa pojke – bästa i världen!

 

2 tankar om “Sting – en hund med guldstjärnor över hela sig

Lämna en kommentar