Att testa något nytt – bra lärdomar

En bra tränare sa något liknande detta: Funkar inte den metod du valt, oavsett metod – ändra något i den eller byt helt. Det är en så självklar sak men inte så lätt att göra då man inte har koll på alternativen. Jag efterlyste andra träningsupplägg på framåtsändandet på facebook här om dagen, utan resultat. Eller ett fint resultat fick jag, Jessica länkade till sin blogg. Det är den metoden jag tränar efter och jag tycker den är bra. Sting håller dock inte med när det gäller sakta gåendet 😉 . Han förstår inte och jag har verkligen försökt göra det så enkelt som det bara går. Men det går ändå inte så som jag vill. Så igår tänkte jag om, hur kan jag ändra i den metod jag idag använder mig av? Jag kom fram till att någon form av target måste testas. Jag valde en skål (stor och tydlig) och koppel. Tanken var att jag de första gångerna skulle hjälpa honom hitta rätt tempo rejält med hjälp av koppel (bromsa om han gick för fort) och att jag skulle släppa mot skålen då han gick rätt. Sen skulle jag jobba bort kopplet fort och även sluta belöna i skålen varje gång. Kopplet behövdes inte, använde det aldrig så det har jag redan plockat bort. Han får belöning från mig eller skålen varvat och tar mina ”hoppsan” eller ”oj” då han ökar tempo eller börjar i fel tempo väldigt bra. Ett stort framsteg! Jag vet att Sting är en jäkel på att fatta saker så snart han har just fattat vad vi håller på med. Så att ta bort den stora skålen kommer inte att vara något problem tror jag, precis som vid framförgåendet.

Vi har även kommit framåt med vittringen. Inomhus går det som en dans. Om jag lägger pinnarna på en rad lägger jag en godis innan första pinnen och lägger jag dem i en ring eller lite hipp som happ så lägger jag fortfarande en på vänster sida och sen kanske någon in emellan. Han markerar med att hålla stilla nosen över rätt pinne. Prickar rätt nästan varje gång! Utomhus är det inte lika enkelt men vi jobbar på, här är det mest fokus som tryter. Godisarna syns inte och han måste kontrollera mer om det inte ligger fler godisar och bara väntar på honom. Men vi tar det lugnt, han får jobba på i hans eget tempo.

Skallet går också framåt, han sitter nästan stilla bredvid mig, inomhus tränar vi det inte alls för där glider han bakåt ofrivilligt.

Metallen och tungen är svåra! Han verkligen hatar dem! Jag har börjat plockaövningar med metallen och visst, det går framåt men jag har svårt att se honom gripa den som träapporten. Tungen är just tung 😉 .  Men jag hoppas få många bra tips om detta på kennellägret i augusti.

Fjärren lossnade en del igår, i alla fall i ett steg. Bakåtsitten från stå var jättefina! Övertydliga, ja men fina! Sen att han gick framåt i alla ståskiften får jag ta på mig, han var så taggad och tyckte det var så kul! Känns inte som ett oövervinnerligt moment längre.

Nu väntar träning på klubben ikväll, ska nog ta med vittringspinnarna, så får vi se om jag kan få till det även på klubben.

Förutom lydnadsträningen så har jag börjat mer på allvar att fysträna Sting. Simning, gå i ris och att springa så fort han bara orkar under kortare sträckor samt jogga några km kanske två gånger i veckan. Vi ska börja cykla mer också, men tiden har inte räckt till med det än. Simningen gillar han verkligen! Han har på sig sin flytväst och simmar med mig några rundor i sjön. Det är inte många minuter än så länge men det tar på honom ändå, i alla fall när vi kommer hem. Här om dagen joggade vi till badplatsen (tog ca 2o minuter), simmade flera turer och joggade/gick snabbt hem igen. Han sov  gott sen 😉 .

Kan väl konstatera att han inte har dålig styrka eller muskler, han behöver mer uthållighet men det kommer cyklingen att hjälpa till med. Det roliga är att han tycker allt är så kul! Jag får stoppa honom pga värmen för han kan bara köra på. Jag behöver verkligen en sån hund för att själv ta tag i min träning. Vi joggar till dagis, i alla fall har det blivit en gång per vecka, ibland två. I och med att vi ska renovera köket under semester så kommer vi simma och jogga/cykla mycket då det tröttar mer under kortare tid. Jag ser fram emot en superkondis  till hösten på både mig och hunden 🙂 .

På detta så har jag låtit en som kan massage känna igenom honom. Han är mjuk och fin i musklerna och allt känns bra. Han ska få massage i alla fall en gång i månaden efter semestern och så ska jag bli bättre på att massera, har ju gått kurs och ska gå en på kennellägret också. Det blir bra detta 🙂 .

One thought on “Att testa något nytt – bra lärdomar

Kommentera

