Det ser inte gott ut men jag måste smaka

13070008Tredje utvärderingssamtalet hos psykologen är genomfört, nu är det dags att börja jobbet. Det hårda jobbet med att smaka på mycket, allt som kommer i ens väg. Jag har fått ”beröm” för att jag är så medveten om problemet för detta har gjort att vi har kunnat minska antalet utvärderingssamtal och gå rakt på arbetet med att börja äta mer mat, att våga smaka, att inte undvika att våga mer. Just nu tycker jag inte att det var en bra idé att vara så medveten. För hua va jobbigt det är.

Jag ska försöka smaka på något nytt (nu pratar vi maträtt) en till två gånger i veckan. Jag behöver bara smaka en liten bit och jag har val efter att jag har smakat att äta upp eller att ta en smörgås eller annat i stället. Denna valmöjlighet gör så det minskar pressen för mig, jag blir mätt, jag har en utväg. Utvägen kommer nog att användas till en början men jag hoppas att jag väljer maten mer och mer längre fram även om jag inte tycker maten smakar jättebra.

Jag har, efter att jag först kontaktade läkaren i november blivit mer medveten om vad jag gör och hur jag upplever saker och ting. Jag vet hur jag känner innan jag ska äta mat som jag inte vet vad det smakar, som jag inte vet om jag kommer att kvälja av. Jag visste bara inte vad det hette, det jag kände. Jag vet vad jag har för saker för mig då jag äter saker som jag inte tycker om, eller som av någon anledning är jobbigt att äta efter ett tag. Jag visste bara inte vad det hette, det jag höll på med. När jag fick sätta ord på mina känslor, som ångest och rädsla för att äta och att jag håller på med säkerhetsbeteenden så förstod jag mer. Det är en lättnad att det finns ord som beskriver det jag känner. Det syns inte utåt men inom mig är jag i uppror, jag vill bara gå ifrån matbordet och längtar efter då lunchen är över eller middagen går över i efterrätt. Då kan jag andas ut igen. Hunger är inget jag får ångest av, det kan jag lösa senare.

13070009

Jag åt upp! Ett litet steg för dig, ett stort steg för mig.

7 thoughts on “Det ser inte gott ut men jag måste smaka

  1. Duktig du är! Jobbigt det borde vara att höra från andra ”vad lite du äter” osv. det känner jag när jag petar i maten, att alltid någon ska kommentera detta… jag VET redan det! :/ Kämpa på!!!

Kommentera

