Möte med psykologen I

För ganska länge sedan skrev jag ett inlägg om mitt problem med mat, jag kallade det då för ätstörning men det är det inte, mer en rädsla för att äta mat.

Det har varit många turer för min remiss och tagit lång tid men idag var det dags för första besöket hos psykologen.

Jag var jättenervös och visste inte riktigt vad som väntade mig. En trevlig kvinna i min ålder mötte mig, nyexad var hon också. Vi pratade om mitt problem och jag fick fram mycket som jag inte har tänkt på. Det var bitvis riktigt jobbigt, det trodde jag inte men så var det. Jag tror att detta är större än vad jag har förstått, jag har ju levt med det hela livet och ”inte tänkt på det” förrän jag blev äldre och fick jobb och umgänge som man skulle äta hemma hos. Jag ska i alla fall gå till henne en gång i veckan till att börja med. Vi ska prata allmänt de första gångerna för att hon ska kunna bygga upp en bra hjälp till mig men sen är det nog bara att utsätta sig för ångesten att äta det min kropp egentligen inte vill äta. Känns väldigt konstigt att säga att jag upplever ångest över att äta, jag tror inte jag riktigt har vetat vad ångest är. Visste bara att det är otroligt jobbigt för mig när jag ska äta något som jag inte kan få ner. Jag har många beteenden för mig då, jag gnider mig på benen, lägger ihop besticken efter varje tugga, tuggar fortare och sitter oroligt på stolen.

Jag har fått lära mig hur ångestkurvan ser ut, att det är den jag ska möta varje gång jag jobbar med min rädsla och det skrämmer mig.

Det stora positiva är att jag inte är främmande för vad hon pratar om, jag ska genomgå habituering – yes, det är ju som hundträning!

2 thoughts on “Möte med psykologen I

Kommentera

