Turen på min sida

I vanliga fall gillar jag inte att ligga på marginalerna när jag tävlar. Ska jag bli uppflyttad så ska det inte vara någon tvekan.

Den känslan ändrades idag. Vi blev nämligen uppflyttade till högre klass spår idag. Jag är så nöjd med min lilla pojke så jag spricker nästan av stolthet!

Spåret började bra, riktigt fint upptag och 10/10 i betyg. Kommentar: Lugn och fint bra sug i spåret.

Själva spårandet gick, nja skit ska man väl inte säga för vi hittade tre pinnar och slutet. Men att rusa runt spåret på 13 minuter innebär troligen att vi kortade av det lite och det betydde definitivt att han sprang över lite pinnar 😉 . Jag gjorde det dumma att hänga på i hans tempo, nu har jag lärt mig det förhoppningsvis. 6/6 i betyg.

Eftersom man måste ha ett visst antal poäng i specialen (spår och budföring) respektive lydnaden för att bli uppflyttade krävdes det att vi fick minst nio på budföringen av båda domarna för att ha en chans att bli uppflyttade. Sting sprang som en dåre, jag var nästan orolig för att han skulle slå runt. Vände på huvudet vid skottet men behöll fart. På väg tillbaka till mig höll han fokus hela vägen. Väl tillbaka till mig så reagerade han blixtsnabbt på mitt fot, efter att han hade kunnat stanna vilket var dryga två meter bakom mig. Smack så satt han…bakom mig ;). 9/9 i betyg 🙂 .

Lydnaden gick som följer:

Linförighet: 8,5/8,5 Sitter snett, långt ut, något före i pos. studsar i språng. Jag vände för fort i en högersväng och sprang för fort i språng marsch.
Framförgående: 7,5/7,5 Stretar, vänder upp ställande andra sträckan. Han gjorde precis som vi tränat 😉 .
Platsläggande: 10/10 Bra transport, bra läggande.
Inkallande: 10/10
Krypande: 7,5/8 Dk start, tränger. Något förvånad faktiskt.
Apportering: 10/10 Jag är jättenöjd och överraskad! Bästa farten på länge!
Hopp: 10/10.
Platsliggning: 10/10 Han vred inte ens öronen vid skotten. När vi skulle lägga ville han lägga sig innan – jag är tött mamma ❤

Vi blev uppflyttade med 487,25 poäng. På häcken om man räknar spårdelen, högt över om man tittar på lydnadsdelen. Har dessutom fått reda på att vi hade dagens bästa lydnad. Jätteroligt! Vi var bra idag!

Jag är som sagt väldigt nöjd över uppflyttet, trots att vi kom över med ynka två poäng på specialdelen. För det var helt mitt fel, han kan spåra bättre och spårar bättre då jag inte bara hänger på. Jag är inte orolig över att komma upp i högre och inte ha ett fungerande spår. Han var värd att bli uppflyttad!

6 thoughts on “Turen på min sida

Kommentera

