Första spåret för året!

Vilken helg! Inte ett enda lydnadspass men vem bryr sig då vi kunde spåra i stället!

Igår gick vi först en långpromenad på åtta km. På den turen blev det faktiskt lite lydnad i form av platsliggning, två med långt avstånd och sex minuter vardera. Första platsen lite extra störning i form av bilar, en hund som gick förbi och ett barn på cykel. Han låg lugnt. När jag gick tillbaka kröp han dock lite och slog på svansen. Andra gången gick jag tillbaka utan att titta direkt på honom och då gick det bra, han låg och kisade och mös. Riktigt mysig platsliggning, jag kände att han var trygg och lugn.

Idag har vi, efter en förmiddag i trädgården spårat för första gången i år. Jätteroligt! Jag och två vänner möttes vid Smitingen och se det gick att få ut ett långt spår till Sting på ena sidan (inte helt snöfritt spår men ändå 🙂 ) och tre kortare spår åt nybörjarhundar och dessutom två upptagsövningar åt Sting. Upptagen gick bra, han gick ut ungefär fem meter och hittade första gången rätt efter att ha sökt av lite bakåt. Andra gången var det rakt på, inga tvivel. Ganska fort efter påsläppet låg pinnen som tydligt markerade för Sting att det var rätt håll.

Efter ungefär en timmes liggtid var det dags för det långa spåret, Åsa hävdade bestämt att det inte var mer än femhundra meter, men jag håller inte med. Det var det längsta Sting har gått och då är det runt 800 meter. Eftersom Åsa inte har gått så många spår så skulle det blir extra spännande. Han tog upp det utan problem, dock flackade han lite strax därefter men sen sög han det. Det gick upp på berget, ibland i blötan, över älgbajs, på snö och mossa, på stigar och sen in i skogen igen. Han tuffade på och jag såg att han var i spåret varje gång vi gick över snö. Trots det så missade vi alla pinnar utan slutet. Jag misstänker (och hoppas) att det är på grund av att motivationen på spåret är så högt, ett angenämt problem. Jag ska för säkerhets skull jobba en del med pinnar, ska googla lite på pinnstig och se till att träna det. Slutet tog han tack och lov 😉 . Han var trött men väldigt nöjd. Det riktigt lös om honom.

Nu är vi båda nöjda efter en helg utomhus. Imorgon väntar Kramfors bk och platsliggning med skott.

5 thoughts on “Första spåret för året!

  1. vad svårt det verkar vara att hitta balansen med pinnar och spår. jag får nog skicka mig själv på spårkurs, har inte lyckats få någon hund i min närhet att spåra… blir ändring på det när spårnäsan flyttar in 🙂

Kommentera

