Tankar om dagens lydnadsträning

Vilken helg! Igår fick vi så mycket gjort, två fågelholkar byggdes och sattes upp, trädgårdslandet vändes lite ytligt och rötter plockades, biluppfarten sopades, delar av rabatten rensades, snö skyfflades ut på gräset för att tina fortare, vi städade inne och avslutade med att rengöra altanen och äta årets första grillrätt ute. Underbart! Idag har jag varit på långpromenad emd en vän, vi var ute i flera timmar och hann även med att äta glass på torget. Årets första det med 🙂 .

Tränade ett pass på eftermiddagen, filmade också och har lite tankar om passet.

Vi har mycket kvar med apporten, jag vill ha mer fart men måste kanske lugna mig lite innan jag får det. I den första övningen ska jag lära mig att släppa Sting direkt han rycker för att ta apporten. Det behöver bli mer flyt i övningen, ska jag få in honom till rätt sida så behöver jag inte ta det lugnt utan hålla uppe aktiviteten. Högre intensitet från mig hela övningen igenom. Jag ska inte vara rädd att dra upp honom, han har ingen stress i kroppen under träning – måste lära mig det!

Framförgåendet är jag jättenöjd med! Jag har haft problem med att Sting har tvekat vid kommandot, men inget av det syntes idag. Han har ofta gått snett men nu går han mer och mer rakt. Fria följet är rätt så ok, han följer mig bra men jag vill ha högre svansföring, mer liknande den i framförgåendet. Han har haft den och jag vill ha tillbaka den. Jag ska se till att inte alltid börja i utgångsställning, det ger dåliga ingångar och där har vi att jobba på. Skallet är jag nöjd med. Fick tips av någon som kommenterade i bloggen om att använda koppel och det har jag gjort. Bra tips! Han sitter mycket bättre nu och vi har kunnat öka antalet skall.

Krypet tycker jag han ligger lite för långt fram, jag tycker det är svårt att hitta rätt position här. Har bett Malin filma sitt kryp 🙂 . Ska googla lite också. Som Malin kommenterade så tittar jag för mycket ner, väldigt lätt att göra då jag inte ser hur han kryper annars. Men jag ska försöka, eller jag ska bättra mig på den fronten.

Imorgon är en ny vecka. Ska träna med två vänner imorgon kväll, spännande – det var ett tag sedan. Sen är det tävlingsträning på torsdag. Håll tummarna 😉 .

7 thoughts on “Tankar om dagens lydnadsträning

  1. Jag håller med om alla dina egna reflektioner. Utom krypet. Det ser görfint ut!(fast jag vet egentligen inte med positionen 😉 )
    Varva också apporteringsträningen med andra föremål, överaska honom.
    Skitfint framförgående.
    Mer attityd i fria följet så är det klockrent.

  2. Ni är ju så duktiga! Du kommenterar ju träningen så bra själv att man behöver ju knappt skriva nåt. 😉 Det är bra och nyttigt att filma, helt klart!

    Super med en till tävlingsträning, lycka till! 😀

Kommentera

