Tävlingsträning – en viktig del i mattes träning

Igår var jag och Sting på Timrå Bk för tävlingsträning. Vi skulle köra igenom hela lydnaden i lägre klass, inklusive budföring och platsliggning.

Stings första platsliggning med med skott tillsammans med en annan hund. Jag ställde mig nära och belönade en stund efter första skottet, han vred lite på öronen men annars inte en reaktion. Under de två sista minuterna (två sista skotten) var jag på ungefär tio meters avstånd, han ligger lugnt och stilla så där har vi verkligen kommit framåt från förra året då han låg lite osäkert. Jättenöjd med detta!

Budföringen gick jättebra det med. Ingen tvekan och när skottet kom, vilket jag bara ville ha på väg mot mig så flyttade han inte fokus.

Lydnaden däremot, har jag mycket att önska av mig själv. Jag fick bra kommentarer efteråt som jag hoppas att jag kan komma ihåg och lära mig av. Jag går och ”trycker” honom. Låter som något som inte jag kan göra eftersom jag aldrig korrigerar honom men han påverkas lätt av hur jag är och känner mig så min nervositet och det faktum att jag tittade mycket efter honom gjorde att han blev osäker. Momenten gick därefter. Dålig fart, sämre ff än vanligt – han gick långt fram i position fick jag höra och det märkte jag också. Krypet var snyggt men både här och när jag skulle lägga honom på platsliggningen så fick jag ta till dubbelkommandon (!). Läggande under gång gick bra, apporteringen var långsam men där vet jag ju att vi har mycket kvar tills jag är nöjd. Han spottade dessutom ut apporten (en liten flisig sak) så jag bad honom hämta den igen. Hoppet har vi inte tränat på hela vintern (förutom ett lågt i inomhushallen för ett tag sedan)…ehrm, han tog stöd åt båda hållen.

Ja, vad ska man säga. Jag måste skärpa till mig! Jag kan ändå inte göra så mycket OM han skulle krypa dåligt, så varför gå som en banan (så illa är det inte men ändå). Jag kan inte göra något om han sackar, om han inte är så långt bak så jag behöver ett kommando till för att påminna men det tror jag inte behövs om jag sköter mig, så varför går jag och tittar så mycket för? Jag har inget emot att jag tittar litegranna, jag tittar ofta ner lite för att hålla ett öga på honom (lite svårt att träna annars när man är själv).

Nej, det kändes inte bra. Min egen prestation alltså, hans var ju efter hur jag var, han är ju beroende på hur jag beter mig och jag var inte den jag skulle vara.

Jag måste träna på lite röriga tävlingar, för det var lite rörigt. När jag tävlade ettan flöt allt på, moment eller moment utgick från klara platser så det blev fina förflyttningar. I appellen försökte jag göra samma sak, tävlingsledaren tyckte nog att jag kunde ta det lite lugnt men det funkar bra för oss att inte ha så långa belöningar eller pauser. Till nästa moment med fint ff. Då håller jag mig inom bubblan med Sting. Igår var det snack emellan, störning för min koncentration och jag vet inte hur jag kan få in Sting med mig igen efter ett sådant släpp av koncentrationen.

Fick dessutom höra att han är så lugn. Jag vill inte höra sånt! Sting är måhända väldigt kontrollerad för att vara kelpie, han är inte på tårna jämt som många andra är. Jag kan stressa upp honom till max för att i nästa stund pausa och ha en cool hund. Men jag vill inte få kommentaren att han är lugn, inte när det är jag som gör honom till den hund han är. Mål – galen kelpie, jag vill komma dit. Inte förlora hans kontrollerade jag, jag älskar den sidan. Men jag vill lära mig att ta fram hans attityd även i tävlingssammanhang.

Jag skulle behöva många tävlingsträningar. Tyvärr har jag inte så stor möjlighet till det, så jag behöver lite hjälp från er hur jag kan träna detta vidare. Jag har tänkt att jag ska träna mer på stan, då är det ju en del som tittar. Inte samma sak men kanske något bättre än att träna själv. Hur ska jag tänka och träna för att inte tävlingsträningar (och träningar) blir tråkiga nu när jag bevisligen påverkar honom då jag blir nervös? Hade jag vetat att jag kom att bli såhär när vi hoppade upp i klasserna så hade jag helt klart siktat på LP i alla klasser bara av den anledningen 😉 .

Fick även bra tips på hur jag ska gå vänstersvängar lite mer flytande, jag svänger ganska abrupt idag. Att börja med vänstersvängar kan också göra så han lägger sig längre bak i position och det visade sig fungera direkt.

En sak till som vi måste jobba på är att leka där det är andra hundar och folk. Tjohej, vem har sagt att lydnad är lätt 😉 .

4 thoughts on “Tävlingsträning – en viktig del i mattes träning

  1. Ni kommer fixa det och angående det där med att folk kommenterar att Sting är en lugn kelpie kanske man inte ska se som nå negativt? Jag tror folk har en lite fel uppfattning om kelpie. Många säger man har en fartig kelpie som hoppar runt och vägrar sitta stilla när man står och pratar med någon eller en kelpie som börjar bita och hoppa med kopplet men där kan det nog vara en del stress med OCH att dom inte har lika bra passivitet! 🙂

  2. Det var alltså en väldigt nyttig tävlingsträning för din del, du har fått reda på en hel del saker som du behöver träna på. Det är inte bara hunden som behöver tränas. 🙂 Men så duktig och envis som du är så tvivlar jag inte en sekund på att du kommer hitta ett ett sätt att komma förbi detta hinder också. 🙂

  3. Bra info!
    Att din hund är ”lugn” och kan skifta mellan det och högre intensitet är en av hans starkaste sidor.
    Du är en grymt noggrann och duktig tränare. Punkt.

Kommentera

