Viktiga lärdomar

I princip varje träningspass ger någon lärdom. Filmar man passet ser man ofta mycket mer och kan rätta till sig till nästa pass. Igår var jag och Sting på Kramfors bk för träning. De har skotträning där så jag har betalat in medlemsavgiften för att med gott samvete kunna utnyttja det. Det är för övrigt en klubb där man direkt kände sig välkommen, mycket trevligt.

Igår la jag Sting bredvid Mira för att han skulle få extra stöd vid den nya erfarenheten. Hon var dock inte till någon större själp, tanten var en jojo upp och ner – hon har inte fattat att shejpa och kommandon, det är inte samma sak 😉 . Jag fick lägga henne gång på gång och till slut tog jag henne till mig. Jag stod bara någon meter framför dem och Sting tog det hela med ro. Han låg fint trots att det kom bilar, och gick hundekipage bakom honom och så skotten. Inga problem. Sista skottet låg han till och med med hakan i backen. Fin träning med andra ord.

Kramfors har sen träningar lite som ”old school” där man gör allt i grupp. Jag tar denna träning mest som störningsträning och det går jättebra att möta hundar och behålla fokus på mig. Stings problem är nog snarare om det skulle komma en störning vid helt störningsfria förhållanden. Jag tyckte träningen till en början var trevlig och ganska rolig, men till slut var den tjatig. Vilket märktes på Sting efter ett tag, han såg ut som om han var deprimerad. Då fick jag mig den där lärdomen – vad håller jag på med? Är det verkligen detta han behöver – nej! Vi avvek ganska fort och gick ut på vägen, där tog jag upp leksaken och nu var han mogen för den (i början kan han inte ta den som belöning) och vi kampade ett bra tag. Sen slängde jag den och körde lite ff och sättande under gång och släppte honom att ta den då han var duktig. Åh, vilken skillnad på hund! Han var tillbaka och han var med, det var attityd och det var glädje. Känns som om jag behöver en smäll igen 😉 .

Träningen igår var ändå mest bra, fin platsliggning med skott, jättebra träning på framförgående (han har haft problem att lyda mitt före på sista tiden) och fin ff i gruppen. Körde även platsliggning med hakan i backen tillsammans med de andra och avslutade ju träningen med finfin lek och sättande under gång och träning på externbelöning vilket vi inte har gjort så mycket förut, men han nappade på det direkt.

Mira fick sen komma ut och drog ut till de andra hundarna, hon ville träna! Nu var det ganska mycket is på parkeringen som vi höll till på så det fick gå väldigt lugnt. Men vill hon träna så ska hon få träna, ff, slalom och backa i ff blev det. Hon piper rätt mycket nu för tiden, men det får hon så gärna <3.

I år ”firar” jag påsk ensam med djuren (jag firar inte påsk, därav ””). Johan ska till västkusten och fiska havsöring. Det ska bli ganska mysigt att rå om oss en hel helg , men känner jag mig själv rätt är jag ganska trött på att vara själv på söndag och då dröjer det några dagar till innan Johan kommer hem igen.

Jag ska försöka träna på framförgående, fjärr, sakta gående och platsliggning utomhus i helgen. Det ska bli ganska kallt (vår – älskade vår, var är du?) så jag lägger honom nog på liggunderlag. Snöskoturer ska vi också ta och så ska vi ligga i soffan och mysa tillsammans (öööh nej, Johan så klart ska hundarna vara på golvet. Precis som när jag inte är hemma…erhm).

Glad påsk!

3 thoughts on “Viktiga lärdomar

  1. Den gamla träningen tycker jag är ganska så tråkig och enformig. Nä jag och Yoda gillar fart och fläkt med massa lek och godis 😛
    Jag låter Yoda få vara i soffa och säng i smyg när husse inte är hemma 😉

Kommentera

