Fokus – vänd om direkt med leksaken

En liten fårflärp fick följa med ut på promenaden idag. Tillsammans med lite korv som belöning tänkte jag att Sting skulle få öva på att komma direkt med leksaken efter ett uppletande och inte stå och glo några sekunder (här är den matte!) innan han hämtar den till mig.

Jag tappar ofta saker på promenaderna som hundarna får leta efter men under vintern har jag varit väldigt ordningsam, måste skärpa mig på den biten 😉 .

Tappade den och Sting sprang bra ut och glodde sen några sekunder innan han kom med den. Jag retade med att Mira fick hämta nästa gång och sen kastade jag några meter (den flög inte längre) . Här vet jag nämligen att han vänder direkt och kunde belöna massor för det.

Sen tappade jag saken igen men gick bara ett kort stycke, kanske tio meter innan jag släppte tillbaka Sting för att leta. Han grep den nu direkt och jag sprang jublande åt andra hållet. När jag stannade och vände mig om släppte han leksaken men det struntade jag i. Nästa gång sprang jag tills han kom ikapp mig och då höll han den hela vägen. Jag är noga med att inte springa innan han griper, belöningen är att jag springer så han får jaga ikapp mig och sen få korv och busa lite. Det verkar funka för de gånger jag tappade saker efter det som han fick leta efter så plockade han direkt och vände.

Förr sprang jag aldrig, han släppte direkt om jag tjoade och sprang. Då vände jag mig om i stället vilket gjorde så han kom med saken men så fick jag fram att han glodde efter mig i stället. Nu verkar han vara mogen att jag springer och tjoar, släpper inte saken.

Goa Mira fick ju också springa efter saker, rätt så makligt ut och sen skutt på leksaken och galopp in till mig för godis. Hon vet att hon är bäst, tanta 🙂 .

Kommentera

