Värst va han låter

Det har varit en underbar dag! Solen sken och värmde på oss på snöskoturen på förmiddagen. Fika vid öppen eld och förmiddagen var perfekt. Vi pratade om hur så många fler borde göra som vi, bara lämna alla ”måsten” och ta någon timma ute i naturen ibland (Ja, vi gör det ofta men så är vi 🙂 ). Det är rogivande och ett lugn infinner sig. Att det blev två turer denna helg var helt Miras förtjänst. Hon mår så bra när vi är på tur och verkar verkligen njuta av den. Nu när vi inte vet hur länge vi får ha henne kvar känns det extra viktigt att hon får sina älskade turer.

Vidare till inomhushallen (lagerlokalen 😉 ) för lydnadsträning. Där började det inte bra. Sting var väldigt i gasen, han pep, skällde och betedde sig. Inte alls den Sting jag känner! Så han fick sitta stilla ett tag och snart lugnade han ner sig. Dock hände en grej som gjorde att han gick helt upp i taket en stund senare. En hund kom helt nära med en leksak, en jättesnäll hund som inte alls är elak men ganska ”burdus” i sitt sätt (ni vet stor hund som tror han är liten 😉 ). Sting missförstod honom och trodde att han kom fram och lät för att han var arg (ett morrande med skall i helt intill hans liggplats) för att leksaken var mellan dem och resultatet blev en skällande, uppjagad Sting. Till på köpet spädde jag på det otrevliga genom att sätta honom i vattenskålen 😦 . Jag skulle lugna honom och satte mig på huk framför honom och pratade med honom…efteråt syntes det att han tyckte att det var en jobbig händelse han hade varit med om, bunden och allt. Men, vem kommer ihåg sånt om några sekunder. Snart satt han där, glad igen även om han tittade lite extra på den andra hunden till en början så verkade han inte märkt på något sätt. Vi tränade nära varandra i ff och även både sitt och ligg i grupp. Inga problem. Han låg/satt också på sitt underlag bunden igen utan problem. Men ändå, så onödigt!

Träningen började alltså sådär 😉  men fortsatte desto bättre även om jag kände att jag var påverkad av hans helt plötsliga uppjagade beteende som han hade i början. Jag tränade stressigt och det var inte bra. Men vi fick till några fina långsamt gående (för framåtsändandet), några fina framförgående (här behöver jag förbättra reaktionen på kommandot från linförigheten 0ch ut) och jättefina håll fast i apport. Vi tränade som sagt sitt i grupp (1,5 minut, vi har nyss börjat med det 🙂 ) och platsliggning gånger två, tre minuter (cirka) första gången och fem minuter andra gången. Med tanke på all den störning, ett stort gäng med rallylydnadshundar runt om kring och allt väsen som det blir i en ekande inomhushall så är jag jättenöjd med detta! I slutet av sitt i grupp så kallade hon jag tränar tillsammans med in sin hund då jag gick tillbaka för att belöna Sting och han ryckte knappt till (wiiieee 🙂 ) och platsliggningen var lugn men uppmärksam. Härligt! Körde sen ett pass hakan i backen eftersom han var rätt så lugn efter platsliggningen i fem minuter (plus allt annat som hänt idag 😉 ) och när jag vände honom med ryggen mot störningarna så lyckades vi komma upp i 15 sekunder. Femton sekunder med enorm störning. Woho 🙂 . Tack, Emma för att du tror på mig 🙂 .

Jag var till Maria idag, hon har varit så snäll och vallat mina och Johans skidor. Jag såg fram emot att köra hela nästa vecka men så ska det snöa, varenda dag! Surar lite över det 😦 .

 

2 thoughts on “Värst va han låter

  1. Låter ju hur mysigt som helst med era utflykter tycker jag! 🙂
    Vilken bra träning för dig att hantera en Sting som är ännu mer i gasen än i vanliga fall. 😉 Kul att det gick bättre eftersom och ja, jag visste ju att ni skulle få till hakan i backen i lagerlokalen också! 😀

Kommentera

