Hakan i backen

Jag har, ända sen Sting var valp funderat på om jag skulle lära in hakan i backen. Men eftersom jag då var helt ny inom shejping och valperi så valde jag bort det. Jag har nu satt fart, efter att jag har lite för mycket (tycker jag) rörelser med rumpan i platsliggningen. I brukset vill jag (än så länge 😉 ) inte ha hakan i backen eftersom det är skott med där och jag tycker att han ska ha en chans att vända sig mot ljudet om han vill det. Vi har i alla fall börjat. I början erbjöd han mycket och ville krypa lite men nu har vi fått lite flyt. Jag kan stå framför honom i 20 sekunder nu utan att han reser huvudet. Sen för jag godis långsamt mot honom, reser han huvudet gör vi om och ligger han kvar så får han den under hakan (efter ett varsågod strax innan). Jag har börjat röra mig och störa honom med att peta, men pet och störning är för sig och tid för sig än så länge.

Vi har även provat två taktiker på vittring. Dels en enligt Sivs modell med ett stativ men nu också enligt ”Sikte på tian”. Jag är lite seg så Sting har lyckats lyfta pinnar, men skam den som ger sig. Jag ska dock lägga pinnarna på mörkt underlag då jag har mörkt godis så näsan kopplas på ordentligt.

Nästa vecka hoppas jag på bättre temperaturer, men jag tror inte det – januari och februari brukar vara kalla här. Men hoppas kan man ju så joggingen kan komma igång ordentligt. Jag måste få rutin på det hela och nu när jag har fina kläder att springa i så kommer ju allt gå plättlätt, eller hur 🙂 ?

One thought on “Hakan i backen

  1. Det kommer säkert bli jättebra med hakan i backen. Och vittringen också så småningom! Jag hoppas också på lite mildare utetemperaturer… fast samtidigt är det så underbart att solen tittar fram. Risken är väl att det blir mulet igen om det blir varmare ute.

Kommentera

