Inomhusträning

Vi har inte så lyxiga hallar som andra orter. Vår klubb har dock lyckats fixa så vi får vara i en lagerlokal, visserligen får vi inte tända i taket (det är svindyra lampor och elkostnader för att tända dem) så det finns några spotlights uppsatta på ett mindre område. Därför har vi träningar på helger, då det är ljust. Idag var min första gång. Sting fick på väg in träna på att gå på en gallertrapp, den var lite jobbig att gå på men koncentrerat klättrade han stadigt uppåt. Jag öppnar dörren och där skäller två hundar ut oss direkt. Sting svarar så klart men lugnar snart ner sig och tittar sig omkring med stora ögon 🙂 .

Medan rallylydnadsgänget satte upp sina skyltar tränade vi ff med svängar. Han hade lite svårt att koncentrera sig så resultatet gick upp och ner men mest var det upp, han är duktig! Bra position, fin attityd och fokus då han kan fokusera. Men, som sagt på grund av en helt ny miljö, hundar och mattar gick det inte att koncentrera sig hela tiden. Något jag tänkte på denna gång var då jag försökte göra en kedja så sänktes hans attityd och fokus rejält. Jag gör något där, helt säkert! Det gick bra men inte helt ok tycker jag, det ska undersökas 🙂 . Vi tränade också att ligga lugnt bredvid mig i pausen, det var då inga problem, så länge det inte kom fram någon – då vill han ju hälsa så klart 🙂 .

Körde även framförgående i nästan mörker ;). Det gick såååå bra! Jag är jättenöjd! Här har jag inte tränat framförgående på bra många månader och han bara sätter det direkt. Visst han går lite snett men ingen tvekan på kommandot och han tuffar på utan att vända sig om.

Platsliggning är något som jag ska köra mycket och ofta, kalla det ett nyårslöfte om ni vill. Jag kommer än så länge inte köra i snö, tycker det är för kallt – hur kallt är det som mest då ni tränar plats? Eftersom betongen var jättekall så fick han ligga på ett underlag, sju minuter nästan med mig på runt tio meters avstånd. Han vänder som vanligt rumpan men jag vet än inte hur noga jag ska vara med det, i lydnaden är det ju jättenoga men i bruks vet jag inte om det blir neddrag. Jag vill ju egentligen inte ha rumpflytt samtidigt som jag inte vill ”masa” med honom för mycket.

Han låg i alla fall rätt så lugnt trots rallylydnad och lite slammer i dörrar och folk som gick.

Efter träningen gick vi en promenad, vi blev fyra tvåbenta och åtta hundar. Alla var hanhundar och tre av dem var okastrerade. inte ett gruff. Tycker det är så skönt! En hund var i och för sig väldigt osäker så han gav sig på Sting några gånger då Sting inte kunde låta bli att nosa på den spännande hunden. Men icke att han svarade, han förstod inte alls varför han var så sur, Sting var ju så snäll 😉 .

Mira fick stanna hemma med Johan idag då jag inte ville låta henne ligga i bilen under träningen. Men hon har haft det jättekul med Johan ute i skogen på en lång snöskotur. Hon hade tydligen varit knäpp galen och busat, skällt och lekt med pinnar. Tanta ❤

Nu börjar allvaret, nu är julledigheten slut!

 

5 thoughts on “Inomhusträning

  1. Ang. din fråga om platsliggning i snö, så lägger jag mina om de inte är urfällda och det inte är svinkallt 😉 Dock bara kort. Det blir mera träning på nedläggande, lämnande och återgång. Kanske bara någon minuts liggande. På betongen behöver du nog inget underlag. Lite kyla tål dom 😉

  2. Nixx bytte sida och tittade runt och där fick vi neddrag till en 8 på i elitlydnaden. Yoda har börjat med det nu 😦 så där ska jag försöka att stoppa innan det blir mer. Brukset står det bara att hunden ska kvarligga utan att förflytta sig.

Kommentera

