Första dagen på det nya året

Det har hittills varit en riktigt bra första dag på det nya året. Det avslutades med en snöskotur upp i ett riktigt fint område med äldre tall och fin utsikt, vidare till en god middag med samma vänner som visade oss turen – Akkas matte och husse. Nästan inga raketer ute i skogen och jag har inte hört någon än idag här hemma, ingen någon dag efter jul faktiskt. Skönt!

Idag gick vi en ”tråkpromenad” på cykelvägarna. Fick flera bra möjligheter till att träna hundmöten och det behövs för är det något jag inte har haft tillräckligt många möjligheter att träna på så är det hundmöten (jag undrar var alla hundar är i denna stad). Sting väljer vilka hundar han gillar och vilka han vill skälla på. Som med Kiwi så har även Sting något emot Schnauzer, de skäller och då ska han med. Men han skvallrade bra tills vi var helt intill och den andra hunden gjorde utfall. En schäfer var han också lite osäker på men var tyst, bara drog lite för hon satt bredvid sin hund och höll om honom och höll runt ögonen. Helt ok tycker jag om Sting tyckte att det var knasigt. Den gjorde utfall med skall rätt efter att vi hade gått förbi men Sting gick så fint så. Sen mötte vi två andra och det gick så fint så, han gick fot med fin kontakt (jag säger inget, han väljer själv att göra det).

Hemma har jag varit duktig och städat, det behövdes 😉 . Man blir lat då man är långledig har jag märkt. Det har varit underbart att vara ledig så länge som vi har varit, vi har knappt ställt klockan på morgonen och sovit länge. Alldeles för länge egentligen så det kommer att bli jobbigt att börja arbeta med tanke på det. Men det har som sagt varit skönt för kropp och själ att bara få vara. Har läst flera bra böcker, bland annat Lars Keplers Eldvittnet – rekommenderas!

Jag och Sting har börjat träna framåtsändande. Jag hittade jättebra artiklar om det på Maria Brandels blogg och har börjat träningen med att gå långsamt framför mig. Sting tycker det är jättesvårt och vill så gärna trava, men det vill inte jag för då går det för fort för mig. Men jag tror att det kommer att bli bra då han förstår vad jag vill ha av honom. Idag tränade vi lite utomhus på isgatan. Med tanke på underlaget så passade långsamt gående framför mig samt lite ff, sidoförflyttningar och svängar utmärkt. Vi fick sällskap på träningen av grannens halvårsgamla katt. Sting ville så gärna hälsa men det ville inte hon. Men hon var en perfekt paus för Sting. Han gick upp på deras uppfart, jag kommenderade ligg och han fick ligga och titta på henne lite. Hon satt två meter där ifrån och glodde misstänkt på honom, men sista gången reste hon inte ragg i alla fall 😉 . Emellan pauserna hade jag kattflickan som störning och körde långa raksträckor i ff och sidoförflyttningar vid uppfarten. Det gick jättebra!

Han är verkligen skön som inte tar katter som jakt, inga andra djur heller. Han har sprungit efter några skator bak vid fågelmatningen, men inte heller det var riktig jakt. Han sprang och de var i vägen 😀 . Hur lätt som helst att stoppa och kalla tillbaka för det var inte skatan i sig som var rolig, det gick lika bra att springa på väg mot mig som från – bara han fick springa 😉 . Jag vet inte om jag har skrivit detta men för några veckor sedan släppte jag ut dem som vanligt och vi sprang bak och upp i skogen för att de skulle få kissa för kvällen. Sting står som vanligt i kö efter Mira och så ser jag något bakom dem som skuttar iväg, två rådjur kanske 20 meter bakom. Sting vänder sig om och måste ha sett dem, jag står en bit bort och känner att hjärtat slår fort – vafan gör jag om han skulle sticka? Men inte hade jag behövt oroa mig, han säger åt dem att han ska kissa över Mira och sen vänder han bort blicken igen och ställer sig och kissar. En titt på några sekunder bara och sen totalt ointresserad. Som sagt, jag vet inte om han såg dem men eftersom han vände blicken precis dit de sprang så tycker jag det är konstigt om han inte skulle ha sett dem. Ett väldigt bra test, helt klart för jag har inte träffat på rådjur sen han var riktigt ung så jag vet egentligen inte vad han skulle göra om vi träffade på rådjur på våra turer. men detta bådar ju gott helt klart 🙂 . Han har heller inte brytt sig speciellt om varken rådjursspår eller älgspår…älgspåren är bara jobbiga att hamna i nu när det är mycket snö…de har så långa ben 😉 .

Vi har tagit vår första skidtur på spåret nu, det var dåligt underlag så han gick igenom vilket gjorde att vi tog en jättekort, långsam tur men både jag och Sting älskade det 🙂 . Det ska vi göra igen 🙂 .

2 thoughts on “Första dagen på det nya året

  1. Det är väl bra att ni passat på att sova ut nu när ni varit långlediga, även om det blir lite tufft när man ska börja om att jobba igen!
    Så skönt att Sting inte bryr sig om att jaga andra djur, det kan ju vara rätt knepigt annars.

Kommentera

